Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Statens bolag: Därför gör vi reklam för lågprisflyg

På sitt instagramkonto gör statliga Swedavia reklam för utländska flygbolags nya rutter.  Swedavias hållbarhetschef Lena Wennberg tycker att kritiken är orättvis.
På sitt instagramkonto gör statliga Swedavia reklam för utländska flygbolags nya rutter. Swedavias hållbarhetschef Lena Wennberg tycker att kritiken är orättvis. Bild: Faksimil/Swedavia/Instagram, Pressbild/Swedavia/Jonas Borg

Dagens ETC.

Helstatliga Swedavia stoltserar med att flygplatsverksamheten är ”fri från utsläpp av fossil koldioxid”. Samtidigt storsatsar bolaget på reklam för lågprisflyg och charterresor.
– Med ständigt återkommande reklam för att flyga mer, oftare och utan klimathänsyn urholkar Swedavia snabbt sin trovärdighet i klimatfrågan, säger miljödebattören Mattias Goldmann.

Att lyfta fram utländska bolags nya lågprislinjer, uppmana oss att flyga till New York Fashion Week med Finnair eller resa till Cancun med Tui ingår inte i Swedavias uppdrag.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

BARA IDAG: Prova en hel månad utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel månad utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser