Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Ökat tryck på Coop att sluta uppmuntra till flygresande

Bild: Jessica Gow/TT, Johan Nilsson/TT (montage)

Dagens ETC.

Coop framställer sig ofta som Sveriges grönaste dagligvarujätte. Samtidigt får bolaget kritik för att göra flygreklam och ge poäng för charterresor. Nu ska Konsumentföreningen i Stockholm verka för att Coop slutar uppmuntra till ohållbart flygande.

”Tropiska stränder, familjemys eller en stadsweekend”? Med de orden, och genom att erbjuda bonuspoäng och en rabatt om minst 600 kronor på charterresor via TUI, lockas Coop-medlemmar idag att ta flyget på semester. Kritiker har länge påpekat att det här rimmar illa med dagligvarujättens höga svansföring i hållbarhetsfrågor.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser