I tisdags började den nya lagen om förbud mot kortare flygresor inom Frankrike att gälla. Regelverket innebär att det nu är förbjudet med flygresor som går att ersätta med tågresor på sträckor där flygresan tar som mest två och en halv timme att genomföra. Resenärer kan alltså inte längre ta inrikesflyget mellan orter som Paris, Bordeaux och Lyon. Övriga flygresor inom Frankrike påverkas inte och det går fortfarande att flyga från exempelvis Paris till Marseille.
Flygbranschen kritisk
Lagen lyfts fram som ett steg i arbetet med att minska landets klimatutsläpp. Men flygbranschen är, inte helt oväntat, starkt kritisk. Ett förbud mot kortare inrikesflyg kommer endast att ge minimala effekter för klimatet, anser Laurent Donceel, chef för branschorganisationen Airlines for Europe som representerar 70 procent av de europeiska flygbolagen. Enligt honom borde Frankrikes regering stödja andra och mer betydelsefulla förändringar.
”En pionjär”
EU-kommissionen anser att lagen kan få effekt, men bara om det finns tåglinjer med flera avgångar per dag.
Frankrikes transportminister Clement Beaune ser regelverket som ett stort framsteg.
– Jag är stolt över att Frankrike är en pionjär på det här området, säger han i en intervju med tidningen Politico.
Lagen röstades igenom i det franska parlamentet år 2021 och trädde i kraft i tisdags. Bufferttiden på två år lades till bland annat för att flygbolag skulle ha tid att ställa om sin verksamhet. Enligt siffror från den franska konsumentföreningen UFC-Que Choisir släpper ett flygplan ut 77 gånger mer koldioxid per passagerare än ett tåg som åker samma sträcka. Samtidigt är det billigare för resenärer och blir bara omkring 40 minuters extra restid för den här typen av rutter.
Liknande förslag
Liknande lagförslag har diskuterats i Finland. Forskaren Stefan Baumeister säger till Svenska Yle att det skulle räcka med att dra undan statligt stöd för att det finska inrikesflyget ska upphöra. I Sverige har Miljöpartiet ett kongressbeslut som innebär att partiet ska verka för ett liknande flygförbud på korta sträckor där tåg kan ersätta.
Inrikesflyget stod år 2019 för tre procent av Sveriges totala koldioxidutsläpp.