Hoppa till innehållet

Klimat & Miljö

Efter H&M-skandalen: ”Reklambyråer måste sluta hjälpa företagen att skapa falska världar”

Bild: Caisa Rasmussen/TT, Skärmdumpar H&M:s reklam

Dagens ETC.

Ansvaret för H&M:s återvinningsbluff ligger ytterst på klädjätten – men även reklam- och mediehusen bör genomgå en rannsakningsprocess, anser kritiker.

– De hjälper H&M att upprätthålla business as usual genom att sätta bilden att bolaget jobbar hållbart, säger hållbarhetsstrategen Yrsa Lindberg.

I en uppmärksammad granskning tidigare i veckan avslöjade Aftonbladet att H&M:s globala återvinningsprogram Close the loop inte lever upp till vad bolaget lovar. 

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser