Thomas Karlsson, tillförordnad enhetschef på Stadsmiljöförvaltningen i Göteborg med ansvar för färdtjänstfrågor, känner inte igen sig i DHR:s kritik. Han svarar via mejl att kundundersökningar har visat en hög nöjdhet och att de levererar en god tjänst. Men att resenärerna påverkats under en period.
– Vi har haft en tuff period när det gäller ett trafikföretag som hävde avtalet med oss i somras. Då tappade vi över hundra fordon på en gång. Vi har jobbat intensivt med kompletteringsupphandlingar för att säkra trafiken, säger han.
Han håller inte med om DHR:s kritik att färdtjänsten generellt levereras utifrån entreprenörens möjligheter snarare än kundens behov. Men han skriver samtidigt i ett mejl att ”utifrån förarbristen har resenärerna fått bli beredda på att åka en annan tid mot den önskade i högtrafik. Den tid vi meddelar är den tid vi kan erbjuda.”
Saknas 7 000 förare
Göteborgs stad upphandlar 80 procent av färdtjänsten från bolag som enbart kör samhällsbetalda resor. Det minskar, enligt Thomas Karlsson, utsattheten för taxibranschens pandemikris. Men en påtaglig förarbrist gör systemet bräckligt, skriver han i mejlet:
”Det talas om en förarbrist på ca 7 000 personer på nationell nivå och utifrån den aspekten blir det en stor utmaning att framöver klara av att leverera resor utifrån det resebehov som finns idag.”
Dagens ETC har i en veckas tid försökt få en intervju med trafikförvaltningen i Region Stockholm. Men på onsdagen meddelar enhetschefen Ulrik Waldau per mejl att han varken hinner ta fram de offentliga uppgifter tidningen begärt, eller genomföra någon intervju.