Hoppa till innehållet

Kollektivtrafik

Debatt: Vill ni ha biljettkontroller? Då ska de vara i egen regi

Bild: TT

Dagens ETC.

Trygghet för resenärerna om man visste att biljettkontrollen utfördes av deras eget samhällsägda företag istället för det osäkra vinstdrivande lynnet från en privat aktör.

Det skriver Seko Stockholm.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Att medborgare känner trygghet är en viktig beståndsdel i arbetet för att legitimera det samhälle vi har, för att människor ska känna att det finns värde att delta i samhällslivet och trygghet i sådana basala saker som att betala skatt. Ska man betala skatt vill man också i andra änden att samhället visar att skatten faktiskt resulterar i ett fungerande samhälle. 

I många år har istället offentligheten och politiken prioriterat privata företags möjlighet att göra vinst på våra gemensamma skattepengar, istället för att leverera den trygghet politiker från höger till vänster så ofta talar om. 

Istället verkar Region Stockholm, trots maktskifte, fortsätta samma entreprenadpolitik som det långvariga borgerliga styret stod för fram till att de förlorade makten. 

Ett exempel som gjort oss i Seko Stockholm väldigt glada är den uttalade ambitionen hos mittenstyret att äntligen se över hur biljettkontrollen i kollektivtrafiken ska organiseras. I mittenkoalitionens budget för 2024 i Region Stockholm skriver man bland annat om biljettkontrollen:

"Möjligheten att samla ordningsvakter och biljettkontrollanter i egen regi tillsammans med trygghetscentralen utreds i syfte att uppnå ökad effektivitet och samordning."

I Seko Stockholm, vi som organiserar de som arbetar som biljettkontrollanter, ser vi istället att Region Stockholms styrande politiker inte tagit chansen att ta tillbaka biljettkontrollen när man haft den. 

Istället inledde man under slutet av 2023 en ny upphandling av verksamheten och utsatte dessutom de anställda för osäkerheten med att få följa med till en eventuell ny entreprenör när man lät bli att ställa krav om verksamhetsövergång för de anställda. 

Som de styrande politikerna själva skriver vore en biljettkontroll i egen regi viktig för effektiviteten och samordningen i trygghetsarbetet. Istället väljer man idag att fortsätta att förlägga utförandet av denna viktiga verksamhet på vinstdrivande företag som genom åren visat att de ekonomiska incitamenten både lett till fusk från utföraren i syfte att registrera fler kontrollerade biljetter tillbaka till uppdragsgivaren i trafikförvaltningen men också osäkerhet för personalen ute i arbetet och mötet med resenärerna.

Det vore en viktig signal.

Vi tycker att om SL och Trafikförvaltningen i Region Stockholm verkligen anser att biljettkontrollen är en viktig del i arbetet med att tillse att resenärerna betalar för sina resor, och att man tycker att det är viktigt att man betalar för sin resa i kollektivtrafiken, så vore en viktig signal både till resenärerna och till de anställda i dessa oroliga tider att ha verksamheten i sin egen regi under SL. Och det skulle skapa en annan trygghet och ett ägandeskap för resenärerna om man visste att biljettkontrollen utfördes av deras eget samhällsägda företag istället för det osäkra vinstdrivande lynnet från en privat aktör.