Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vi kräver alla papper på bordet, MTR!

Anton Fendert (MP) måste kräva att MTR offentliggör samtliga relevanta dokument nu, skriver debattören.

Anton Fendert (MP) måste kräva att MTR offentliggör samtliga relevanta dokument nu, skriver debattören.

Bild: Jan Lipka, Shutterstock

Dagens ETC.

MTR vägrar fortfarande att visa upp den utredning som de gjort angående pendelförarnas säkerhet och arbetsmiljö i samband med att tågvärdarna tas bort. Ingen av cheferna i företaget vill kommentera innehållet och själva dokumentet har vi inte sett röken av. Vänsterpartiet kräver att styret med trafikregionrådet Anton Fendert i spetsen slutar hålla MTR om ryggen och ser till att samtliga relevanta dokument offentliggörs.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Förbundsjuristen Joakim Lindquist från fackförbundet ST säger i en intervju i SVT att inget företag någonsin har brutit så många gånger mot informationsplikten i arbetsmiljölagen som MTR. Ändå tillåts detta fortsätta trots att verksamheten till fullo bekostas av offentliga medel.

Den nuvarande styret i Region Stockholm, bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet, gick till val på att öppenhet och transparens ska genomsyra all verksamhet. Att då låta MTR undanhålla viktiga dokument rimmar illa med den intentionen. 

Hemlighetsmakeriet får en ju onekligen att undra vad det är som gör dokumentet så viktigt att hemlighålla. Om utredningen kommit fram till att det inte finns några problem med ensamarbete på pendeltågen hade det förmodligen inte varit så svårt att få ta del av den.

Men vi tror såklart att utredningen visar motsatsen, och att det är därför den hemlighålls. Eller är den lika bristfällig som den två veckors ”utredning” som WSP gjorde i vintras på uppdrag av Region Stockholm och inte går att visa upp av den anledningen?

Vi har från dag ett varit emot att avveckla tågvärdarna, på grund av bristande säkerhet och försämrad arbetsmiljö för lokförarna. Nu, när ingen tågvärd längre finns, ska föraren ensam åtgärda tekniska fel på tåget, göra utrop, hantera ungdomar som åker mellan tågen i en Tiktok-utmaning, sköta dörrar och bistå funktionshindrade resenärer med hjälp. De ska dessutom själva handskas med säkerhetsmässiga problem som kan uppstå, allt från sjukdomsfall och bråk inne i tåget till påkörningar eller urspårningar ute på spåret. Detta samtidigt som de kan ha upp till sex olika skärmar att hålla reda på i de olika moment som ska utföras. En sådan arbetssituation kan inte räknas som säker.

Men vi vill gärna bli mot­bevisade.

Om det är såsom MTR påstår att de problem som finns redan har åtgärdats så är det dags att visa facit på det. Men om det finns allvarliga säkerhetsproblem med tågvärdarnas avskaffande måste detta fram innan en allvarlig olycka som till och med kan kosta liv inträffar.

Det är dags att lägga alla papper på bordet. Vi är trötta på hemlighetsmakeri. MTR:s verksamhet bedrivs på uppdrag av skattebetalarna. De och vi har rätt att veta att det inte finns säkerhetsbrister i den lokaltrafik som hundra­tusentals stockholmare använder sig av varje dag för att ta sig till jobb, skola och fritidsaktiviteter. Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm, måste kräva att MTR offentliggör samtliga relevanta dokument. Nu.