Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vems sida står Erdogans Turkiet på i Ukraina-kriget?

Recep Tayyip Erdogan och Volodymyr Zelenskyj.

Recep Tayyip Erdogan och Volodymyr Zelenskyj.

Bild: Francisco Seco

Dagens ETC.

Nya tecken tyder på ett återupplivande av förbindelserna mellan Turkiet och väst, särskilt när det gäller åtgärder i samband med Ukraina. Men det långsiktiga energiberoendet tyder snarare på att Turkiet och Ryssland kommer att förbli nära partners under överskådlig framtid.

Det skriver Francesco Siccardi, senior research analyst på Carnegie Europe.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I januari 2024, efter en utdragen förhandlingsperiod, undertecknade Turkiet Sveriges ansökan om medlemskap i Nato. Beslutet, tillsammans med Ankaras senaste utspel om att ansluta sig till European sky shield initiative (ESSI), ett tysklett initiativ för att inrätta ett integrerat europeiskt luftförsvarssystem, markerade ett skenbart brott med landets tradition att upprätthålla en jämviktsrelation mellan Ryssland och väst.

Men även om dessa initiativ kan signalera en avsikt att förbättra Turkiets relationer med Europa och USA, bör de inte på något sätt ses som en vändpunkt i landets internationella hållning. Detta framgår av en ny viktig rapport från Carnegie Europe, som visar att Turkiets decennielånga balansakt mellan Ryssland och västvärlden kommer att fortsätta. 

Detta väcker frågan om var Turkiet, som en framväxande global makt, kommer att befinna sig geopolitiskt, och hur landet kommer att samarbeta med partner på områden där det finns tydliga skillnader i politiken.

Vi behöver bara titta på Ankaras positionering i samband med kriget i Ukraina för att få en fallstudie av denna känsliga balansakt och de kontrasterande signaler som den har sänt till det internationella samfundet.  

Sedan februari 2022 har EU gett betydande stöd till Kiev, genom försäljning av drönare, genom att hålla de turkiska sunden stängda för krigsfartyg och genom att neka överflygningsrättigheter för skadade ryska stridsflygplan som är på väg till Syrien. Landet investerade också betydande politiskt kapital för att garantera säkerheten i Svarta havet, först genom att förmedla spannmålsinitiativet för Svarta havet 2022-2023, innan man gick samman med andra kuststater, Rumänien och Bulgarien, för att rensa regionen från flytande minor.

Landets beslut att godkänna Sveriges anslutning till Nato – före Ungern – var också betydelsefullt, även om det var kopplat till stora eftergifter, inklusive en skärpning av de svenska antiterroristlagarna, ett åtagande från Stockholm att utlämna personer som anklagas för terroristaktiviteter i Turkiet och återupptagandet av vapenförsäljningen till Turkiet. 

Det turkiska parlamentets ratificering följdes också av ett tillkännagivande om att det amerikanska utrikesdepartementet skulle sälja F-16 stridsflygplan till Ankara till ett värde av 23 miljarder dollar. Detta satte punkt för en kontrovers som pågått sedan 2019, då Ankara köpte det rysktillverkade missilsystemet S400, som är oförenligt med Natos teknik. 

Genom att ansluta sig till ESSI har de på samma gång varit behjälpliga till väst. Det tyskledda initiativet är inte bara en reaktion på ryska hot: det har också potential att förbättra samordningen och driftskompatibiliteten mellan de berörda parternas missilförsvarssystem, och att göra Natos södra flank säkrare.

Och nu senast, genom att gå med på att följa USA:s sekundära sanktioner kopplade till konflikten, kommer Turkiet nu att göra gemensam sak med västvärlden och rikta in sig på finansinstitut som stöder Kremls militärindustriella ansträngningar, genom att införa begränsningar för betalningar som turkiska banker kan göra till ryska enheter.

Detta är något helt nytt för Ankara, som till stor del stod vid sidan när västvärlden rullade ut sitt långtgående sanktionspaket mot Ryssland 2022. 

Men hur mycket kan vi läsa in i detta, och om det är betydelsefullt när det gäller landets framtida inriktning? 

Verkligheten kan kanske ses genom en multipolär lins. För även om det är sant att Turkiet selektivt har ställt sig på västs sida sedan krigsutbrottet har landet också på sina håll fördubblat sina åtaganden gentemot Ryssland, särskilt på handelsområdet, som har ökat mångfaldigt sedan 2022.  

Världens tredje största konsument av ryska fossila bränslen.

Detta gäller särskilt energi som har utgjort lejonparten av denna ökning, och som nu placerar Turkiet som världens tredje största konsument av ryska fossila bränslen, efter Kina och Tyskland. Sedan februari 2022 beräknas Ankara ha köpt ryska kolväten till ett värde av nästan 26 miljarder dollar. Denna ökning av energihandeln har stärkt ett beroendeförhållande: Ryssland står för cirka 40 procent av den olja och gas som Turkiet importerade 2022, och över 50 procent av landets totala kolimport.

Och beroendet är i många fall ömsesidigt. Idag går en betydande del av Rysslands oljehandel via Turkiet, både som importdestination och som plats för bearbetning och återexport. Tillsynsmyndigheter i USA och EU har anklagat Turkiet för att ta "mycket lätt på regelverket" när man kontrollerar ursprungscertifikaten för den olja man handlar med, vilket enligt uppgift gör att en del av den olja man tar emot från Ryssland kan fortsätta sin resa mot europeiska marknader efter flera ägarbyten. 

Nya former av samarbete håller också på att inledas. Kärnkraftverket Akkuyu, vars invigning vid den turkiska Medelhavskusten var en av höjdpunkterna i president Erdoğans valkampanj 2023, kommer att byggas, ägas och drivas av det statliga ryska atomenergibolaget (Rosatom). Under sin åttioåriga livscykel beräknas anläggningen bidra med 50 miljarder dollar till den turkiska ekonomin och samtidigt skapa en långsiktig intäktsström för Ryssland.  

Turkiet och Ryssland meddelade också, inför Sergej Lavrovs besök, att de kommer att samarbeta om en andra Rosatomanläggning, på en plats vid den turkiska Svartahavskusten.

Mycket av detta dubbelspel, mellan väst och Ryssland, är geopolitiskt. Rysslands invasion av Ukraina fick Europa att söka efter nya, icke-ryska gaskällor och tvingade Kreml att leta efter nya gasmarknader. Eftersom Gazproms transitavtal med Ukraina löper ut 2024 är de rörledningar som går genom Turkiet fortfarande Rysslands sista fungerande exportväg till EU. I det här sammanhanget har Turkiet lanserat sin roll som ett regionalt energicentrum – ett nav för inköp, bearbetning och försäljning av olja och naturgas från Turkiets energirika grannländer till Europa.

Projektet, som godkändes av Kreml 2023, höjer mer än ett ögonbryn i Europa eftersom det undergräver unionens långsiktiga plan att minska förbrukningen av rysk gas, och tvingar europeiska huvudstäder att överväga vilken typ av partnerskap som kan byggas med Ankara framöver.

Utöver taktiska justeringar såsom besluten om Sverige eller ESSI, kommer Turkiets stora spel med både sina västliga och ryska partner att fortsätta. Drivet av sina långsiktiga intressen och den växande insikten att landet är en framväxande geopolitisk aktör, är det nästan säkert att landet kommer att upprätthålla en självständig utrikespolitik i regioner som är avgörande för Europas säkerhet – från Syrien till södra Kaukasus. Baserat på detta detta kommer samarbeten i tekniska frågor av ömsesidigt intresse – inklusive militär-, viserings- och flyktinghjälpspolitik samt modernisering av tullunionen mellan Turkiet och EU – att förbli den enda vägen framåt för relationen mellan Ankara, Washington och Bryssel. 

Mot denna bakgrund bör de europeiska ledarna undersöka möjligheten att utnyttja dessa instrument för att föra Turkiet närmare det västliga lägret. Detta skulle kunna fungera som en språngbräda för ett djupare ekonomiskt samarbete och ökande investeringsflöden mellan Ankara och Bryssel – särskilt inom områden som ren energi – vilket i sin tur skulle kunna bidra till att förändra Turkiets beräkningar gentemot Ryssland.