Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Varför lyssnar regionstyret inte på all sin personal?

”När det kommer till kollektivtrafiken och dess personal står det nya regionstyret (i Stockholm) snarare för en fortsättning av det moderata fördärvet”, skriver debattörerna.

”När det kommer till kollektivtrafiken och dess personal står det nya regionstyret (i Stockholm) snarare för en fortsättning av det moderata fördärvet”, skriver debattörerna.

Bild: Tomas Oneborg/SvD/TT

Dagens ETC.

Ett nytt regionstyre i Stockholm med S, MP och C tillträdde efter valet. Koalitionen gick till val på att ändra kurs jämfört med tidigare moderatstyre. Inom sjukvården ser vi steg i en ny riktning, men i trafikfrågor går man fortfarande i Moderaternas fotspår och vägrar lyssna på personalen.

Varför? Det frågar sig debattörer från Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Sedan valet är det S, MP och C som styr Region Stockholm. De har gång på gång sagt att de vill ha ett inlyssnande ledarskap. Genom ett samarbetsavtal med oss i Vänsterpartiet har vi sett en tydlig förändring inom hälso- och sjukvården – i synnerhet när det kommer till personalpolitiken. Vårdpersonal har, som det flesta vet, i flera år skrivits på näsan av höga politiska företrädare för det borgerliga styret och förgäves larmat om en ohållbar arbetssituation. Den moderata taktiken har varit att sticka huvudet i sanden och ignorera personal­ens åsikter. Men nu är politiken i full färd med att förändras. Vi ska tillsätta en kommission för vårdpersonalens arbetsmiljö. Samverkansorgan mellan vårdprofession och politik ska inrättas och förstärkas. Visselblåsarfunktioner förstärks. Medarbetare ska känna sig helt fria att uttala sig offentligt och i medier om arbetsmiljöproblem och patientsäkerhetsrisker. Genom att hela tiden lyssna till och involvera dem som jobbar närmast patienterna vet vi att många av vårdens utmaningar kan åtgärdas.

Förlossningsvården är det tydligaste exemplet. Politikerna lyssnade till slut på barn­morskorna, som hotade med uppsägning på grund av stress och överbelastning. Man öppnade en ny förlossningsklinik, på S:t Görans sjukhus, tidigare än planerat. Enstaka personer uttryckte uppfattningen att barnmorskorna satte de födande i gisslan när de påtalade förlossningsvårdens problem och sade upp sig när politiken vägrade lyssna. Men den uppfattningen avfärdades av i princip alla som extrem och ytterst olämplig. Inom trafiken ser vi dock hur anklagelser om gisslantagande kommer från så högt uppifrån som från ledande regionråd.

Inom vården ser vi alltså stora förändringar och förbättringar. Men när det kommer till ­kollektivtrafiken och dess personal står det nya regionstyret snarare för en fortsättning av det moderata fördärvet. Det finns ingen ansats till att lyssna. Det kan inte bli tydligare än nu när vi ser hur hela pendeltågstrafiken är i gungning för att S, MP och C dogmatiskt går vidare med det moderata beslutet om att av­veckla tågvärdarna.

Regionstyret säger att det gjorts två utredningar som kommit fram till att det är säkert att ta bort tågvärdarna från pendeltågen. Att skyddsombud och arbetstagarorganisationer inte alls involverats i dessa utredningar bryr man sig inte om (vilket ju är praxis i den svenska modellen). Inte heller att de som utfört utredningarna har täta band till MTR, det företag som driver pendeltågstrafiken och som själva har ett starkt egenintresse av avvecklandet av tågvärdar. Det är ungefär som om Boston Consulting Group fick i uppdrag att utreda sitt eget haveri på Nya Karolinska Sjukhuset – utan att involvera personal och fackförbund.

Precis som vårdpersonal tog strid för sina patienters rätt till en säker vård ser vi nu hur lokförare och personal inom kollektivtrafiken gör detsamma när det kommer till sina passagerares säkerhet. Kollektivtrafiken står inför stora utmaningar och behovet av lokförare är akut. Då måste det inlyssnade ledarskapet omfatta de som dagligen kör, underhåller fordon och tillhandahåller service och som år för år sett sina villkor försämras vid varje ny upphandling.

Det är dags att den kursändring som påbörjats för sjukvårdens personal även börjar omfatta kollektivtrafiken. Annars vet vi nu hur illa det kan gå.