Generation Z
Debatt: När motstånd blir en vara: ”OK Boomer” och den neoliberala logiken

Dagens ETC
Ett skarpt svar på generationsförakt – som snabbt blev ännu ett uttryck för den marknadslogik det försökte kritisera.
Med avstamp i det populära uttrycket ”OK Boomer” reflekterar Cecilia Cavalcante, doktorand i estetik, kring hur en ironisk protest snabbt förvandlades till en varumärkesstrategi.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Uttrycket ”OK Boomer” exploderade 2019 i sociala medier. Det hade funnits tidigare, men blev viralt genom en video där en äldre man anklagade yngre generationer för att inte vilja växa upp, sakna ansvar och vara förslappade av sociala medier. Som svar blev ”OK Boomer” en reaktion för yngre som tröttnat på att avfärdas av äldre som ”inte fattar” och tidigare negativt påverkat världen.
Inte bara avfärdades de yngre men även de frågor som dem spelar någon roll såsom ojämlikhet, dyra levnadskostnader, klimatkrisen och politisk polarisering. Äldre reagerade i sin tur på uttryckets åldersdiskriminerande antydande. Ett generationsgap blottlades i vilken en ond cirkel av ömsesidig oförståelse växer.
Uttrycket spreds snabbt och blev ett globalt fenomen, inte bara som replik utan även som ett kommersiellt verktyg. Merch började säljas med uttrycket, ofta av yngre som såg en möjlighet att tjäna pengar men också en protestform mot ett riggat system. Dock fungerade denna protestform enligt marknadens logik. Säljarna gjorde inte personligen något åt samhällets olika problem.
Den nyliberala logiken har en funktion där alla, vare sig man vill det eller inte, impliceras i dess system: allt som säger emot detta system assimileras så att det inte finns någon mer kritik. Snarare fungerar kritiken som dess bränsle. Själva motståndet blir en varumärkesstrategi där kritiken förloras. Kvar blir ett slags konformism, där protesten följer marknadens logik.
Under de senaste åren har beteckningar som ”Boomers”, ”Gen X”, ”Millennials”, ”Gen Z” och ”Gen Alpha” blivit vardagsspråk. Generationstillhörighet ses inte längre bara som en statistisk indelning, utan något som definierar våra beteenden, värderingar och identiteter. Vi talar om våra liv utifrån dessa kategorier – ibland med stolthet, ibland med uppgivenhet. Men vad händer när dessa beteckningar börjar överta vår förståelse av oss själva?
Självklart finns här en underhållningsaspekt. Det kan vara kul att se generationsskillnader när vi ser videos på hur olika generationer svarar i telefon eller rullar ner bilfönstret. Men hur ofarligt det än må se ut att vara, tenderar det tyvärr till att medföra mer fientlighet till en värld som får näring av aggressioner.
”Generation” är inte bara en demografisk term utan det är också en idé om tid, historia och produktion. Att prata om generationer innebär att se människor som produkter av sin tid, formade av specifika historiska villkor. Men i en värld där självuppfyllelse ofta sker genom personlig profilering snarare än genuin erfarenhet, riskerar dessa beteckningar att reducera individer till stereotyper. Den rebelliska ungdomen, som en gång vägrade placeras i fack, verkar idag ha accepterat dem.
Angeläget är att reflektera över vad uttryck som ”OK Boomer” faktiskt åstadkommer. Är de inte bara ett sätt att anpassa sig till ett system man säger sig vilja förändra? Om vi vill ta itu med vår tids stora utmaningar behöver vi reagera mot den konformism som ger efter en värld i dess värsta stadie och hakar upp sig vid extrem futtighet. Vi måste även släppa taget om hopplösheten som styr tidens apokalyptiska känsla och ideologi och rikta blicken mot det som verkligen behöver och kräver vår uppmärksamhet.

Ämnen i artikeln
Kommentarer
Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.