Hoppa till innehållet

Vänsterpartiet

Debatt: Semester har blivit en klassfråga – alla ska kunna åka tåg i Europa

Bild: Oscar Olsson/TT, Alain Rolland

Dagens ETC

Sveriges regering eldar på den ekonomiska krisen och bidrar till semesterfattigdom. Vänsterpartiet i Europaparlamentet vill göra det enkelt och billigt att resa med tåg i Europa genom att göra det dyrare att flyga.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Kommentera

Sommaren står i full blom. Sommar i P1 avlyssnas och måltider kan äntligen ätas utomhus. Ljumna kvällar och förhoppningsvis soliga dagar och framför allt fri tid att disponera efter behag. För arbetarrörelsen var det viktiga segrar att även de med låga löner och vanliga arbeten skulle få betald semester. 

Men fler och fler människor i Europa och i Sverige har inte råd att ta semester. Hela 15 procent av alla som arbetar i EU har inte råd ens med en veckas semester. Det motsvarar över 41 miljoner människor. I Sverige har de senaste tio årens löneökningar ätits upp av inflationen, matpriserna har ökat med nästan 30 procent sedan 2022 och hyrorna har höjts historiskt mycket.  Människor har mindre pengar på fickan. Semesterkassan är tom för många, de lider av semesterfattigdom.

Det är en utveckling som visar att tillgången till semester allt tydligare blivit en klassfråga. Inför den här verkligheten kan man elda på den ekonomiska ojämlikheten. Sveriges regering gör det genom att höja bidragen för de rikas villastädning, samtidigt som den med andra handen sänker bostadsbidrag och a-kassa. Eller så kan man välja att underlätta vardagen och semestern för vanligt folk. Norge har höjt barnbidraget med 11 500 kronor per år och gjort förskola och fritids billigare. I Danmark har ekonomiskt utsatta barnfamiljer fått 7 500 kronor mer och Finland har ordnat ett extra barnbidrag.

Att ha råd att åka någonstans på semestern borde vara en självklarhet. 2023 införde Tyskland den så kallade Tyskland-biljetten, vilket innebär att all kollektivtrafik i hela landet bara kostar 645 kronor. Tänk dig att kunna ta regionaltåg och åka vart du vill i Sverige för lite över 600 kronor! Vi vill gå ännu längre, det vara enkelt att resa med tåg i hela Europa och det ska inte kosta skjortan. Vi vill ha ett gemensamt bokningssystem för alla tågbiljetter i EU och vi vill ha ett skandinaviskt nattågsbolag tillsammans med Norge och Danmark. Du ska kunna kliva på tåget i Göteborg eller Norrköping och vakna nästa morgon i Paris eller Prag.

I vårt Europa är det billigare och smidigare att ta tåget än att välja flyget. Det är fullt möjligt att underlätta hållbart och kollektivt åkande i EU om den politiska viljan finns. I stället lägger Sveriges regering ner nattåg mellan Göteborg och Umeå, talar om höghastighetståg som om det vore science fiction, låter haveriet med försenade och stillastående tåg fortgå och gör ingenting för att få ner kostnaderna för kollektivtrafiken i våra svenska städer.

Det som regeringen däremot vill ösa pengar på är flyget. Genom att ta bort flygskatten och subventionera flygindustrin häller de bensin på elden i en värld som allt tydligare lider av konsekvenserna av vårt fossilberoende. De kämpar för att behålla flygplatser som ingen reser från.

Sverige och alla vi som bor här förtjänar bättre än den här regeringen. Alla ska ha råd att kunna ha en fin och minnesvärd semester. Storleken på plånboken ska inte avgöra om du kan ge dina barn en härlig sommar eller bjuda med din kille ner till Prag över helgen. På sommaren ska vi kunna ha tid för varandra och för det vi tycker om. Men då måste det bli enklare och billigare att ta sig runt i Sverige och i Europa. Vi vill bygga ett Sverige och ett Europa där vi alla har råd med en härlig och minnesvärd semester. 

Jonas Sjöstedt och Hanna Gedin Bild: Alain Rolland

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Den här konversationen modereras enligt ETC:s communityregler. Läs reglerna innan du deltar i diskussionen. Tänk på att hålla god ton och visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Olämpliga inlägg kommer att tas bort och ETC förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.