Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Vänsterpartiets löfte om gratis kollektivtrafik är ett luftslott

Dagens ETC.

Debatt, Tomas Erikssson (MP): ”Det är vår tids ödesfråga och det kräver att vi agerar nu.”
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Klimatfrågan är akut. Fina ord räcker inte. Åtgärder behöver göras på allt från global till lokal nivå.

Det här gäller i högsta grad Stockholmsregionen. Vi behöver ställa om. Och just hur vi tar oss fram och hur vi transporterar varor är en tuff nöt att knäcka. Detta samtidigt som regionen växer snabbt, människor flyttar in och bilköerna ringlar allt längre.

Vänsterpartiet skriver i en debattartikel i Dagens ETC att de vill införa avgiftsfri kollektivtrafik samtidigt som de anklagar Miljöpartiet för att inte bry sig om klimatet.

Vänsterpartiets löfte om ”gratis” kollektivtrafik låter häftigt och visionärt, men tål ingen närmare granskning. För det första är det väldigt oklart hur de nu tänker sig att införa nolltaxa. Enligt deras egna beräkningar skulle det kräva en skattehöjning på 1,60 kronor.

Att det inte är realistiskt verkar Vänsterpartiet själva förstå eftersom de inte heller föreslår det i sin budget utan istället säger att det ska utredas hur nolltaxa kan införas och helst verkar vilja att staten ska ta notan.

Om Vänsterpartiet menade allvar borde de redan sedan 2016 ha siktat på att sänka priset på SL-kortet. Det har de inte. Tvärtom har de i sina budgetförslag mellan 2016 och 2019 höjt priset per månad med 70 kronor. De gör det för att de vet att alternativet skulle vara att göra nedskärningar i kollektivtrafiken.

Om Vänsterpartiet tar klimat-frågan på allvar skulle deras prioritering behöva vara att bygga ut och förbättra kollektivtrafiken. Miljöpartiet möter klimatförändringarna genom att göra kollektivtrafiken konkurrenskraftig gentemot bilen. Då är det inte priset som är mest avgörande, även om det självklart är viktigt. Flera studier visar att avgiftsfri kollektivtrafik gör att fotgängare och cyklister byter till kollektivtrafik, och att människor reser mer med kollektivtrafiken även väldigt korta avstånd. Så har det exempelvis blivit i Tallinn som infört avgiftsfri kollektivtrafik.

Det uppstår alltså större trängsel i kollektivtrafiken, men inte för att det är fler som ställer bilen. Det är inte klimatsmart. Däremot är principen om att finansiera kollektivtrafiken till hälften med skatt viktig för att alla ska kunna nyttja den.

Att höja taxan 2016 var inget lätt beslut men var samtidigt det som möjliggjorde en stor utbyggnad. För den uppgörelse kring kollektivtrafiktaxan vi ingick 2016 innebar att vi fick rull på viktiga kollektivtrafiksatsningar. Det handlar om Spårväg från Alvik till Kista, förlängning av Spårväg City och dessutom att vi fick igenom en enhetlig taxa. Men vi nöjer oss inte där. Under mandatperioden vill vi gå vidare med kraftfulla insatser för att öka busstrafikens framkomlighet. Vi vill försöka tidigarelägga utbyggnaden av tunnelbanan mellan Fridhemsplan och Älvsjö, Spårväg Syd och Roslagsbanans förlängning.

För Miljöpartiet är inte miljö- och klimatfrågan en fråga bland andra, det var därför partiet grundades. Att skapa majoritet för politiska förslag som förbättrar klimatet är ett hårt jobb, det kräver långsiktighet och kompromisser. Det senare kan vara svårt att smälta, men så ser verkligheten ut.

Vänsterpartiet är det parti som tillsammans med Miljöpartiet pratat mest om klimatet. Tyvärr stannar det för Vänsterpartiet mest vid just prat. Vilket blev tydligt under förra mandatperioden på riksnivå då Jonas Sjöstedt endast i retorik, men aldrig i faktiska förhandlingar bidrog till att skapa de stora satsningarna på miljö och klimat som faktiskt gjordes oftast mot Socialdemokraternas vilja.

För Miljöpartiet fortsätter miljö och klimat vara en huvudprioritering. Det är vår tids ödesfråga och det kräver att vi agerar nu. Därför är, och kommer alltid vara, vårt mål att samarbeta med andra partier för att kunna få igenom faktiska beslut på samtliga politiska nivåer. Eftersom det är beslut och inte prat som ger resultat. Och utan en plan för genomförandet förblir ”gratis” kollektivtrafik endast ett politiskt luftslott utan kontakt med verkligheten.

00:00 / 00:00