Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Unga förtjänar alltid avgiftsfri kollektivtrafik

Bild: Jessica Gow/TT

Dagens ETC.

Magdalena Andersson har sagt att det kan vara bra med kostnadsfri kollektivtrafik på sommaren. Ulf Kristersson kommer sannolikt att säga blankt nej. Men med det troliga maktskiftet i Stockholm finns alla möjlig­heter att införa nolltaxa för unga – året runt.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Valet är nu över. Trots att Socialdemokraterna gick tydligt framåt nationellt och blev större än M, L och KD tillsammans tyder mycket på att Ulf Kristersson blir Sveriges nästa statsminister i och med hans val att svika sina tidigare löften och samarbeta med SD.

Samtidigt gick Socialdemokraterna i Stockholm framåt och i såväl Stockholms stad som Stockholmsregionen ser det nu ut att bli S-styre – efter 16 år av borgerlig majoritet.

Innan valet presenterade Magdalena Andersson ett löfte om att på nationell nivå införa kostnadsfri kollektivtrafik för gymnasieelever och studerande under sommaren. SSU Stockholm har länge drivit detta och gladdes åt ett löfte som skulle ge unga friheten att röra sig fritt i sin egen stad. Men med Ulf Kristersson som statsminister riskerar tyvärr detta frihetslöfte att aldrig genomföras.

Men om Socialdemokraterna får styra i Stockholmsregionen har man trots det chansen att garantera Stockholms unga en avgiftsfri kollektivtrafik – inte bara under sommaren utan faktiskt också året om. Det skulle vara en reform som ökar jämlikheten, främjar integrationen och ger unga chansen till en meningsfull fritid året om.

Förslaget om avgiftsfri kollektivtrafik för unga på sommaren har tidigare genomförts lokalt i flera regioner, bland annat i Stockholm. Fler unga har då fått möjlighet att komma hemifrån, ta sig till sommarjobbet och träffa nya vänner i andra delar av staden – oavsett ens ekonomiska förutsättningar. Ungas möjlighet till en meningsfull fritid ska inte avgöras av föräldrarnas plånbok – den möjligheten ska gälla oss alla.

Men ökade möjligheter för unga att resa är inte bara viktigt för individen – utan för hela samhället. När fler kan resa till jobbet eller skolan stärks hela Stockholm. Att istället – som den blågröna majoriteten i regionen hittills gjort – höja kostnaderna för kollektivtrafik riskerar därför bli till en ond cirkel. Att unga tvingas tacka nej till ett jobb, studier eller fritidsaktivitet för att man inte har råd att ta sig dit förlorar hela samhället på.

Rätten till en meningsfull fritid försvinner dock inte när sommaren tar slut. Tvärtom är de många effekter som reformen ger viktiga för vårt samhälle oavsett årstid. Ungas rörelsefrihet bör inte upphöra när hösten kommer, den ska gälla året om. Att under resten av året kunna träffa kompisar eller släktingar i en annan stadsdel, åka skridskor inne i stan, ta sig till extrajobb eller träningar i en annan stadsdel, är minst lika viktigt som under sommarlovet.

Staden ska vara byggd för alla oss som bor i den, och kollektivtrafiken behöver därför vara tillgänglig för alla. Att ta sig runt i sin egen stad ska inte vara en klassfråga, utan en rättighet. Avgiftsfri kollektivtrafik för unga året om skulle öka friheten, minska segregationen och skapa möjligheter för Stockholms unga. En frihetsreform både på lång och kort sikt.

Efter 16 år av borgerligt styre ser Socialdemokraterna i Region Stockholm äntligen ut att få makten. Vi i SSU har kämpat länge för detta, knackat dörr, samtalat med väljare och värvat så många unga att SSU återtagit positionen som Sveriges största ungdomsförbund.

Men vårt stöd är inte gratis, nu förväntar vi oss konkreta reformer för Stockholms unga. För oss är en avgiftsfri kollektivtrafik en sådan ytterst viktigt reform.