Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Trafikverket behöver agera – inte bara beklaga sig

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT, Jeppe Gustafsson/TT

Dagens ETC.

Det är bra att Trafikverket är tydligt med att fler och kraftfullare åtgärder är nödvändiga. Men frågan måste också ställas varför Trafikverket inte gör mer själva, eller rentav arbetar kontraproduktivt?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Trafikverkets nya sammanställning om vägtrafikens utsläpp av växthusgaser visar att riksdagens mål om 70 procents minskning till 2030 är mycket långt borta. Istället för den minskning med 8 procent per år som är nödvändig ökade utsläppen under 2018.
Enligt Trafikverket räcker varken planerade åtgärder eller teknisk utveckling för att nå målet – samhället och transportsystemen behöver förändras så att stadsbor minskar sitt bilåkande och att godstransporter styrs över till tåg och båt.

Det är bra att Trafikverket är tydligt med att fler och kraftfullare åtgärder är nödvändiga. Men frågan måste också ställas varför Trafikverket inte gör mer själva, eller rentav arbetar kontraproduktivt? Om Trafikverket menar allvar så behöver man också se om sitt eget hus. Några av de viktigaste åtgärderna är:

1. Stoppa genast utbyggnaden av nya stadsmotorvägar. Trafikverket är tydligt med att trafiken måste minska i städerna, men är samtidigt drivande i att det byggs nya trafikalstrande motorvägar i och kring just städerna. I Stockholm har Trafikverket, trots osäker finansiering, varit drivande för byggstart av både Tvärförbindelse Södertörn och Östlig förbindelse. Den senare kommer enligt Trafikverkets egna beräkningar i sig själv öka trafiken i länet med 700 000 fordonskilometer per dygn, alltså motsvarande 70 000 bilar som kör en mil var.

2. Ge tydliga fördelar för fordon med nollutsläpp. Elbilsförsäljningen ökar, men från mycket låga nivåer. Trafikverket behöver ge tydliga fördelar för fordon med nollutsläpp. Påbörjade Förbifart Stockholm bör exempelvis helt reserveras för fordon med nollutsläpp vid invigningen. Det skulle motivera invånare och företag som planerar att köpa en ny fossilbil att istället välja en elbil. Dessutom skulle åtgärden spara runt 50 människoliv om året, som annars beräknas dö i förtid på grund av de extremt höga luftföroreningshalterna i tunnlarna.

3. Börja utbyggnaden av elmotorvägar nu. Det är svårt att förstå vad Trafikverket väntar på när det gäller utbyggnaden av elmotorvägar för tung trafik. Två system har testats, båda fungerar. Det är dags att stega upp till lastbilstillverkarna och fråga vilket de föredrar och sedan börja utbyggnaden längs de tunga lastbilsstråken. Med den planerade kilometerskatten finns stora möjligheter att ta fram styrande finansierings­lösningar.

4. Ta cykeln på allvar. Trots att Trafikverket lyfter fram ökat cyklande som en viktig del för att minska utsläppen tycks man vara på gränsen till inkompetenta när man ska gå från ord till handling. Verket har fått massiv kritik för sina amatörmässiga cykellösningar med låg standard, farliga trafiklösningar och långa krångliga omvägar för cykelpendlare.   

5. Stärk kompetensen på järnvägssidan. Trafikverket är tydligt med att klimatkrisen kräver en kraftfull omflyttning av både människor och gods från väg till spår. Det betyder att man själva behöver kompetensväxla, från väg- till bansidan. Det behöver påbörjas nu och är helt nödvändigt för att klara den stora omställning, där utbyggnaden av fler spår runt storstäderna och genomförandet av en ny stambana för snabbare tåg och ökat utrymme för godstransporter är första viktiga steg.

För att klara klimatomställningen kan vi inte gasa och bromsa samtidigt. För statliga myndigheter och verk med stora möjligheter att påverka framtiden, både positivt och negativt, är detta extremt viktigt. Trafikverket visar att man är medvetna om problemen. Nu är det dags att man styr upp den egna organisationen så att man också blir en del av lösningen.