Debatt. Andreas Gustavsson.

2020-02-07 04:05
Puffetikett
Dagens ETC

Svar direkt: Att fortsätta tjäna pengar på fossilt är inget alternativ

Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson svarar Amy Westervelt.

Ja, hur ser en etisk annonspolicy ut i klimatförändringarnas tid? Det är frågan. Jag välkomnar att Amy Westervelt, som jag har stor respekt för som klimatjournalist, ger sig in i den här debatten som verkligen – verkligen! – även borde föras mer i Sverige. Hon har helt rätt i att medierna har ett ansvar att skära rakt igenom fossila bolags frekventa, manipulativa desinformation.

Men sedan har vi olika uppfattningar. Att fortsätta tjäna pengar på sådana annonser, men märka upp dem på något vagt klargörande sätt, är ingen lösning för Dagens ETC.

Skulle vi ha tagit in kampanjen från Preem som Dagens Nyheter och Expressen nu publicerar stort? Med en liten märkning? Otänkbart. Vi tar vårt ansvar på två sätt. Dels genom att kategoriskt vägra fossila annonser. Dels genom att granska de kampanjer som tyvärr andra medier, och även sociala medier, ger utrymme mot betalning. Som vi gjorde förra veckan vad gäller Preem.

Andreas Gustavsson 
Chefredaktör Dagens ETC