Opinion
Debatt: Svar direkt: Att fortsätta tjäna pengar på fossilt är inget alternativ

Dagens ETC
Dagens ETC:s chefredaktör Andreas Gustavsson svarar Amy Westervelt.Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.
Ja, hur ser en etisk annonspolicy ut i klimatförändringarnas tid? Det är frågan. Jag välkomnar att Amy Westervelt, som jag har stor respekt för som klimatjournalist, ger sig in i den här debatten som verkligen – verkligen! – även borde föras mer i Sverige. Hon har helt rätt i att medierna har ett ansvar att skära rakt igenom fossila bolags frekventa, manipulativa desinformation.
Men sedan har vi olika uppfattningar. Att fortsätta tjäna pengar på sådana annonser, men märka upp dem på något vagt klargörande sätt, är ingen lösning för Dagens ETC.
Skulle vi ha tagit in kampanjen från Preem som Dagens Nyheter och Expressen nu publicerar stort? Med en liten märkning? Otänkbart. Vi tar vårt ansvar på två sätt. Dels genom att kategoriskt vägra fossila annonser. Dels genom att granska de kampanjer som tyvärr andra medier, och även sociala medier, ger utrymme mot betalning. Som vi gjorde förra veckan vad gäller Preem.
Detta kanske också intresserar dig

Enorm effekt om hela oppositionen lämnar X

Lann, låt oss fokusera på det som verkligen räddar liv

Tidö förstår inte vanliga människors livsvillkor

Lund kan inte rädda alla – men några av Gazas barn

Börja med en abdikation – låt det leda till republik
