Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Suv-tillverkarna förför oss med elkonceptet

Bild: Shutterstock

Dagens ETC. Suv:ar är en ojämlik och resursslösande konstruktion – även om den tunga bilen drivs med el istället för med bensin eller diesel, skriver Olof Stenlund.

Det här är en debattartikel. Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

I Dagens ETC (22/10) kunde vi läsa en annons för Volkswagen ID.4 GTX. Den annonsen överraskade mig. Okej, det gällde ju en elbil och inget fossilt fordon. Men ändå, suv-­reklam i Dagens ETC?

I Dagens ETC (29/12) skrev Andreas Gustavsson utmärkt om det galna med de allt mer populära suv-bilarna. Jag vill gärna komplettera hans argument men också problematisera kring att många tycks uppfatta att elektrifieringen löser bilismens välkända negativa konsekvenser, vilket ju också ligger i bilbranschens intresse.

Den som granskar nämnda annons ser att den är kryddad med texten ”Göteborg-Trollhättan från 22 kronor”. Förvisso gällde detta pris innan elpriserna steg dramatiskt men det har även bränslepriserna gjort. Elfordon innebär med dagens skattesystem lägre rörliga kostnader. Det här är problematiskt, då det närmast skapar ett argument för mer bilkörning. Ironiskt nog finns det på just denna 7,5 mil långa sträcka utmärkta tågförbindelser via dubbelspår. Är det kollektivtrafiken VW vill konkurrera med?

Suv-bilen är stor och tung, väger närmare 2,5 ton och det är den massan som ska förflyttas. Vad än ”bränslet” är så kräver en större bil mer energi som måste hämtas någonstans. Vad vi behöver är mer energisnåla fordon. Något elöverskott kommer inte att uppstå och det är ju heller inte önskvärt. All energigenerering innebär negativa miljökonsekvenser.

Värre är att det VW, och andra elbilstillverkare, vill förmedla är att elbilen löser alla miljö­problem. Inget kan vara mer felaktigt, en subtil greenwashing. Vi vet att 50–80 procent av biltrafikens spridning av partiklar kommer från däck, vägslitage, bromsar med mera och alltså inte via avgasröret. Buller från personbilar är inte kopplat till fordonens motorer när hastigheten överskrider 40 kilometer/timme. Då är det är ljud från däck och vindbrus som helt ­dominerar.

Sedan har vi trängsel i vägsystemet i och omkring våra städer med krav på utbyggnad av vägnätet. I stadskärnorna konkurrerar bilarna om utrymmet som behövs för att tillgodose behov av en lugn stadsmiljö för boende, gående, cykeltrafikanter, lekande barn med mera.

Vi måste inse detta – elbilen löser inget av dessa problem!

Elbilar är nödvändiga för att hantera klimatkrisen. Men huvud­delen av de övriga problemen kvarstår. Biltrafiken måste helt enkelt reduceras.

Slutligen har vi ytterligare en suv-aspekt: trafiksäkerhet. För den som sitter i en suv är det tryggt och säkert. Men en ”normal” personbil som kolliderar med ett högt och tungt fordon, som väger cirka ett ton mer, utfaller till personbilens nackdel. Suv-föraren skaffar sig alltså säkerhet på andras bekostnad. Fordonen bör så långt som möjligt ha ungefär samma vikt, det optimerar säkerheten.

Bojkotta suvar, denna ojämlika och resursslösande konstruktion. Och glöm inte att även elbilar medför stora negativa konsekvenser.