Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Stoppa de plågsamma djurtransporterna

Bild: Bild: Justine Nyström

Dagens ETC.

Svensk Fågel, branschorganisationen för kycklinguppfödare, förminskar problemen med de djur som dör under plågsamma transporter. Det skriver Camilla Björkbom från Djurens rätt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Omkring 200 000 djur, flertalet kycklingar och värphönor, når aldrig ens slakteriet. De självdör av skador eller av hetta eller köld i samband med transporten dit, i fordon där de står tätt, tätt sammanpackade. Djurens Rätts färska opinionsundersökning visar att 86 procent av svenska folket anser att något måste göras för alla de djur som dör under transporter.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Maria Donis, vd på Svensk Fågel, branschorganisationen för kycklinguppfödare, anser inte att omkring 190 000 kycklingar som dör under transport är något problem. Svensk Fågel menar istället att 190 000 kycklingar är en låg siffra procentuellt sett. Jag är inte säker på att konsumenterna håller med Svensk Fågel om att 190 000 individer är en acceptabelt låg siffra. Själv tycker jag att det är inget annat än cyniskt. Det är trots allt levande varelser vi pratar om.

Tyvärr ligger mycket av ansvaret på kycklingbranschen själva att komma tillrätta med transportdödligheten. För oss som inte vill stödja djurplågeriet på svenska vägar gör bäst i att välja bort kycklingprodukter helt och hållet.

Under 2015 transporterades dagligen mer än 15 000 fåglar från Sverige för att födas upp eller slaktas i ett annat land och under de senaste fem åren har drygt 70 000 grisar och nötdjur exporterats till andra länder, bland annat Frankrike, Ryssland, Tyskland och så långt bort som till Pakistan. När vi frågade svenskarna var det 61 procent som vill se ett stopp för denna export av levande djur från Sverige till andra länder. (Djurens Rätt/Novus 2016)

I Sverige har vi en nationell tidsgräns på max åtta timmar för djurtransporter till slakt men så fort landsgränsen passeras upphör den att gälla. Vi anser att transporttiden måste begränsas till max åtta timmar för däggdjur som kor, lamm och grisar och till max fyra timmar för kycklingar inom hela EU. Dessutom bör Sverige helt upphöra med exporten av levande djur till andra länder.

Varje år transporteras hisnande 1,4 miljarder levande djur i Europa. Det är 1,4 miljarder individer som utsätts för grymma, plågsamma transporter som kan pågå i flera dygn. Det finns ingen övre maxgräns för hur länge transporterna får pågå, och tolkningsutrymmet för en effektiv efterlevnad av reglerna är alltför stort. EU-lagstiftningen för djurtransporter har fått hård kritik både från djurskyddsorganisationer och från allmänheten.

Djurens Rätt driver just nu kampanjen #StopTheTrucks i samarbete med 21 andra djurskyddsorganisationer i Europa genom Eurogroup for Animals. Vi kräver en revision av EU:s lagstiftning för djurtransporter, krafttag mot den höga dödligheten under transport och ett stopp för exporten av levande djur. 

Den svenska regeringen står bakom en revision av lagstiftningen vilket är mycket positivt. Jag hoppas att den svenska regeringen är villig att driva på ytterligare för att nya internationella regler ska bli verklighet. På hemmaplan måste vi stoppa exporten av levande djur och det behövs också krafttag för att minska den höga dödligheten på de svenska vägarna.

Att omvandla 190 000 djur till något som kan ses som ett acceptabelt svinn i produktionskedjan kan lätt göras eftersom kycklingindustrin har de mest intensiva djurfabrikerna med tiotusentals djur sammanpackade på en liten yta. Totalt sett föds det upp nästan 90 miljoner kycklingar i Sverige varje år. Låt inte de djur som mister sina liv under plågsamma djurtransporter i Sverige förminskas till en procentsats på det sätt som Svensk Fågel gör. Varje djur som dör i en djurtransport är ett för mycket.