Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Stanna på marken, Malmö stad

Malmö Stad – ”Sveriges klimatsmartaste stad”?
Malmö Stad – ”Sveriges klimatsmartaste stad”? Bild: Bild: Johan Nilsson/TT

Dagens ETC.

Anser sig inte Malmö Stad vara en del av staden?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Vi antar utmaningen, är de inledande orden i Malmö stads miljöprogram där Malmö ska vara “Sveriges klimatsmartaste stad” senast 2020. Hur går detta ihop med att tjänstepersoner inom Malmö stad väljer flyget före tåget? Anser sig inte Malmö Stad vara en del av staden?

De senaste veckorna har vi kunnat läsa om hur tjänstepersoner inom Malmö stad väljer flyget istället för tåget och hur kommunstyrelsen röstat ner en granskning av Malmö stads tjänsteresor. Naturskyddsföreningen Malmö är oroade över att en granskning inte välkomnas då den nuvarande resepolicyn från 2010 uppenbarligen inte efterlevs. 

Beslut om en skärpt rese­policy för Malmö stad togs av kommunstyrelsen 2018, vilket Naturskyddsföreningen Malmö välkomnar. Men vi vill passa på att påminna om att man redan i nuvarande resepolicy bland annat kan läsa att tåg ska väljas före flyg, att chefer ansvarar för att medarbetare är informerade om policyn och att varje enskild anställd är ansvarig för att följa den. Naturskyddsföreningen Malmö kan konstatera att om Malmö stad hade arbetat aktivt med dessa tre enkla regler sedan 2010 så borde resekulturen inom organisationen se annorlunda ut idag. 

För att visa på ett exempel har Naturskyddsföreningen Malmö begärt ut statistik på tjänsteresor mellan Malmö-Stockholm. Under 2018 har tjänstepersoner på Malmö stad gjort 3 554 enkelresor, varav 1 506 av dessa gjordes med flyg. Kommunen menar bland annat att tidiga möten skulle kräva övernattningar med andra färdmedel och att detta inte går att motivera utifrån arbetstid. Men vad är poängen med en resepolicy när mer än 40 procent av alla resor till Stockholm är ett undantag från politiskt beslutade policy-dokument? En sak står klart: flygskammen har inte drabbat Malmö stad! 

Under 2019 ska den nya resepolicyn formuleras och Naturskyddsföreningen Malmö vill understryka vikten för Malmö Stad att inte enbart formulera en striktare policy utan även, och i mycket större utsträckning, arbeta med den interna resekulturen. För detta krävs självreflektion. Kan mötet ersättas av ett konferenssamtal? Måste det fysiska mötet förläggas tidig morgon? Är alla internationella samarbeten motiverade när klimatfrågan står på spel? Malmö Stad har en viktig roll att agera förebild i den omställning som behöver göras på alla nivåer inom alla organisationer. Naturskyddsföreningen Malmö rekommenderar Malmö stad att...

• Följa antagen resepolicy.

• Upprätta en klimatfond likt modellen i Helsingborg för att öka det ekonomiska incitamentet i att tänka efter en gång extra innan man väljer flyg. Dock får aldrig den här typen av klimatfond bli en ursäkt för att ta flyg eller ersätta andra miljö- och klimatsatsningar i en kommun.

•  Göra en klimatkonsekvensanalys vid internationaliseringsprojekt.

Slutligen vill Naturskyddsföreningen Malmö påminna om varför ändrade resvanor är viktigt att arbeta med. FN:s klimatpanel, IPCC, rapporterade så sent som i oktober 2018 om varför jordens medeltemperatur inte bör överstiga 1,5°C. Ska vi klara det måste utsläppen av växthusgaser halveras till 2030 för att sedan stadigt sjunka mot noll. Denna målsättning blir allt svårare att nå och alla åtgärder kommer att krävas. Om Malmö Stad vill vara en del av ”Sveriges klimatsmartaste stad” och ta klimatfrågan på allvar så duger inget annat än en helomvändning i resekulturen. 

00:00 / 00:00