Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Spelföretagen lovar mer reklam – nu måste Shekarabi agera

Ninja Casinos vd har sagt till Dagens Nyheter att det blir mer reklam framöver.
Ninja Casinos vd har sagt till Dagens Nyheter att det blir mer reklam framöver. Bild: Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Dessa företag parasiterar på folks drömmar om ett bättre liv. Resultatet är att människor fastnar i spelmissbruk och med det kommer en femton gånger så hög risk att ta livet av sig än andra.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Knappt hade kaffet svalnat efter civilminister Ardalan Shekarabis fikamöte om spelreklamsfloden med spelbolagens representanter, innan bolagen lovade mer reklam. Till Dagens Nyheter säger Ninja Casinos VD att det blir mer reklam framöver: “Jag är förvånad över att myndigheter och medier verkar ha trott att det skulle bli mindre.”
 
Det är inte svårt att förstå hans förvåning eftersom det är spelbolagslobbyister som har skrivit lagen politikerna har klubbat igenom. Nu ser vi resultatet: en flodvåg av reklam och en minister som gett spelbolagen en tidsfrist till den sista mars att skärpa sig, något de bevisligen inte vill eller kommer att göra. Nu behövs det åtgärder, inte fika.
 
Spelreklam är inte som reklam för andra produkter. Om ett företag säljer exempelvis städprodukter är målet att få så många som möjligt att köpa en viss produkt och att folk fortsätter att köpa just den städprodukten. Med spel letar bolagen efter de som är missbrukare eller kan bli det. Det gör att reklamen blir mer extrem över tid för att locka så många som möjligt att ägna ännu mer tid att spela och självklart förlora pengar.

Dessa företag parasiterar på folks drömmar om ett bättre liv. Resultatet är att människor fastnar i spelmissbruk och med det kommer en femton gånger så hög risk att ta livet av sig än andra.
 
Shekarabi kan förbjuda reklamen eller se tusentals svenskar lida ännu mer i framtiden. Shekarabi kan lyssna på opinionen som säger att 70 procent av svenska folket är positiva till totalförbud av spelreklam. Shekarabi kan gå från fika till handling med folket i ryggen och förbjuda spelreklamen. Eller så kan han fortsätta att lyssna på lobbyisterna för de företag som säger rakt ut att det kommer bli ännu mer spelannonser. Valet borde inte vara svårt.