Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Sluta hyckla om klimatet

”Vi i Vänsterpartiet vill återinföra subventionen av kollektivtrafik, ompröva Skepps­brogaraget och minska privatbilismen i vår innerstad”, skriver debattören.
”Vi i Vänsterpartiet vill återinföra subventionen av kollektivtrafik, ompröva Skepps­brogaraget och minska privatbilismen i vår innerstad”, skriver debattören. Bild: Adam Ihse/TT

Dagens ETC.

Vi befinner oss i klimatnödläge men det lilla högerstyret underskattar de stora riskerna extrem­väder och höjda havsnivåer medför för Göteborg. Privat­bilismen i innerstaden måste minska och bygget av Skeppsbrogaraget avbrytas snarast, skriver Gertrud Ingelman (V).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Senaste delrapporten från FN-organet IPCC i augusti 2021 visade att klimatförändringarna är kraftigare och att risken för extrema väderhändelser har ökat. Vi har mycket kort tid på oss för att effekterna av klimatförändringarna ska kunna vara hanterbara för mänskligheten. 

Bland annat visar rapporten att havsnivåhöjning och extrema väderhändelser som skyfall ökar betydligt snabbare än vad som tidigare antagits. Konsekvenserna för Göteborg är betydligt större risk för översvämningar. Stadsplaneringen påverkas radikalt och även tidigare planer kan behöva uppdateras och omprövas. Göteborg ligger i det område i Sverige som enligt MSB riskerar att drabbas värst av effekterna av ett förändrat klimat i form av havsnivåhöjningar, översvämningar, erosion, ras och skred. 

I kommunfullmäktige har jag därför ställt frågor till högerstyret i Göteborg om vilka åtgärder de anser är viktigast för att minska de fossila utsläppen i Göteborg med anledning av den senaste IPCC-rapporten. Jag undrar också hur de förbereder sig för framtida extrema väderhändelser, om de är beredda att utlysa klimatnöd­läge och om de kommer ompröva sitt ställningstagande för ett under­jordiskt garage vid Skeppsbron.

Tyvärr verkar Centerpartiet från sitt svar inte förstå hur drastiska konsekvenserna av extrema väderhändelserna kan bli. Deras ansvariga kommunalråd Emmyly Bönfors (C) tar upp ett resonemang om Skeppsbrogaraget att ”I det förslag till beslut som Alliansen lagt fram har vi poängterat vikten av ladd­infrastruktur och cykelparkering i det nya garaget”. 

Ett oerhört naivt svar, vad hjälper elladdning och cykelparkering om garaget fylls med vatten och riskerar att svepas bort i lerskred? Skeppsbrogaraget som högerstyret vill bygga 30–40 meter ut i älven är daterat innan det har byggts och planerna borde skrotas.

Emmyly Bönfors skriver bland annat också att ”Kommunens fokus ska ligga på konkreta åtgärder inom vår kontroll som ger tydliga resultat för klimatets bästa”, samt att ”Vi behöver också minska klimatpåverkan från transporter. Det innebär att öka gång, cykel och kollektivtrafik som andel av det totala resandet i mycket större utsträckning”. 

Lovvärda ord, men hur överensstämmer de med styrets ­politik? Det snabbaste och enklaste sättet för kommunen att minska ut­släppen är en minskning av privatbilismen i vår innerstad. I budgeten tredubblade högerstyret fri parkerings­tid i centrum och beslutade att utreda gratis parkering på Heden under kvällstid, helt på tvärs med klimat- och miljömål. 

Det lilla högerstyret har också chockhöjt priset på kollektivtrafiken genom att ta bort subventionen av Göteborgarnas månadskort. 

Detta är ett konsekvent hyckleri i klimat- och miljöfrågorna, det verkar finnas en tro att bara fler kör elbil så behöver inget annat förändras.

Högerstyret inser nog att ­politiken måste agera, men de behöver inse allvaret och sluta hyckla kring minskning av utsläpp från privat­bilism. Vi i Vänster­partiet vill återinföra subventionen av kollektivtrafik, ompröva Skepps­bro­garaget och minska privat­bilismen i vår innerstad. Vi befinner oss i ett klimatnödläge och åtgärder måste till snabbt.