Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Pausa höghastighetsbanan och utred alternativen

”Tunnelbyggnationer är dyra och att bortse från kostnadsbesparande alternativ är oansvarigt gentemot oss skattebetalare.”
”Tunnelbyggnationer är dyra och att bortse från kostnadsbesparande alternativ är oansvarigt gentemot oss skattebetalare.” Bild: Bild: Stig-Åke Jönsson/TT

ETC nyhetsmagasin.

Trafikverkets sänkning till 250 km/h för höghastighetsbanan får konsekvenser som aldrig utretts. Med de olika lappkasten och avsaknad av alternativ, spricker dessutom budgeten redan innan byggstart. Nu måste projektet pausas och alternativ som magnettåg utredas.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

I augusti 2017 beslutade Trafikverket att ändra topphastigheten på höghastighetsbanan från 320 km/h till 250 km/h. Det var då ett märkligt beslut från expertmyndigheten, eftersom hela Sverigeförhandlingens arbete hade byggt på 320 km/h. Därefter följde en remissomgång utan att alternativet 250 km/h hade utretts.

Med en sådan fartsänkning till 250 km/h skulle det kunnat bli en helt annan linjedragning än den som Sverigeförhandlingen arbetat med för 320 km/h. 320 km/h kräver en spikrak bana, medan 250 km/h kan ges en annan linjedragning för Ostlänken söder om Katrineholm.

Detta utreddes inte av Trafikverket. Trafikverket utredde inte heller en linjedragning med teknikalternativet magnettåg. Trafikverket kan inte skylla på uteblivna direktiv eftersom de själva föreslog topphastigheten 250 km/h.

Den 17 juli 2018 påstod jag och Patric Nilsson i SvD att Trafikverket bakbinder den regering Sverige kommer att få efter valet. Vi hävdade att upphandlingen av Ostlänken mellan Järna och Linköping startar utan att det är politiskt klarlagt vilken topphastighet som banan ska ha, om bara Ostlänken ska byggas eller hela Höghastighetsspåret, samt hur finansieringen ska se ut. Dessa synpunkter är lika aktuella idag.

Som svar på vår artikel påstod Trafikverket på sin hemsida den 20 juli 2018 att:

”Trafikverket har inte tagit ställning, och ska inte ta ställning, i frågan om hastighet för de nya stambanorna. Vi inväntar därför regeringens beslut.”

Den 10 oktober 2018 meddelar nu Trafikverket med ett lappkast att:

”… Trafikverket tagit beslut om viktiga förutsättningar för den fortsatta planeringen och projekteringen på sträckan, till exempel dimensionerande hastighet…”

Det nya beslutet gäller att Ostlänken och Borås–Almedal dimensioneras för hastigheten 250 kilometer i timmen medan Hässleholm–Lund dimensioneras för 320 km/h. Trafikverket anger nu alltså 250 km/h på två etapper, Ostlänken och Boråsbanan, men anser att resten av höghastighetsbanorna ska byggas för 320 km/h. Som skäl för hastighetssänkningen till 250 km/h anges höghastighetstågets dåliga acceleration mellan tätt liggande stationer. Magnettåget accelererar minst fyra gånger så snabbt.

Trafikverket skapar nu ett slags gisslandrama som utnyttjar det politiska dödläget för att skynda på en process som inte behöver påskyndas. En framtida lånefinansiering kan skapa ett snabbare bygge och teknikalternativet magnettåg kan byggas mer än dubbelt så snabbt.

Problemet är att Trafikverket nu har bäddat för det misstag som ECA (European Court of Auditors, 26/6-2018) påpekade, när ungefär hälften av alla höghastighetståg inom EU granskats kritiskt. ECA framhåller att banorna i EU har byggts med linjesträckningar för höga hastigheter men trafikeras med mycket lägre hastigheter. Slutsatsen är att de blivit onödigt dyra.

Trafikverket hävdar att det senaste beslutet (250 km/h) innebär en besparing på elva miljarder för Ostlänken. Men, hade Trafikverket utrett alternativa linjedragningar hade det enligt min bedömning inneburit en ytterligare besparing på cirka 20 miljarder för Ostlänken. I Dagens Samhälle (17/6 2018) klargjorde jag att det inte behövs onödiga tunnlar. Tunnelbyggnationer är dyra och att bortse från kostnadsbesparande alternativ är oansvarigt gentemot oss skattebetalare. Samma problematik gäller Borås–Almedal med en utgift på cirka 20 miljarder för onödiga tunnlar.

Genom att undvika tunnelbyggen hade satsningen på nya stambanor för snabba tåg rymts inom den takbudget som regeringen aviserade i våras. Med Trafikverkets olika lappkast och avsaknad av alternativ, spricker budgeten redan innan byggstart.

Pausa projektet och utred alternativen! Trafikverkets personal kan arbeta med upprustning av den befintliga järnvägen och planering för alternativen. Då kan ett underlag presenteras som skapar en bred politisk enighet. Det handlar om en ny infrastruktur som ska fungera i 100 år. Detta kräver en bred politisk överenskommelse som inte styrs av Trafikverkets felaktiga underlag till en mycket tillfällig övergångs­regering.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.