Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Fler fällande våldtäktsdomar med nya förslaget

Bild: Foto: TT

Dagens ETC.

"Det är med glädje jag kan konstatera att denna sexualbrottsutredning har lyckats finna svar" skriver Lawen Redar (S).
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Förra veckan överlämnade 2014 års sexualbrottskommitté sitt betänkande till justitieminister Morgan Johansson. Det är, för många, en efterlängtad utredning som tillskillnad från sina föregångare har vågat utveckla en straffrättslig nykonstruktion av våldtäktsbrottet. Fastän våldtäkt har varit föremål för utredning sedan år 1998, är det första gången en utredning föreslår att det sexuella övergreppet kan ske utan inslag av misshandel, våld, hot eller tvång. Övergreppet behöver inte vara egenhändigt (det kan ske virtuellt), inte heller behöver någon befinna sig i en särskild utsatt situation.

Förslaget bygger på professor Petter Asps (Sex och samtycke, Iustus förlag 2010) konstruktion om att straffbarheten ska utgå från avsaknad av frivilligt deltagande (eller ”samtycke” som det har kommit att kallas i den allmänna debatten). Frivilligheten måste alltså komma till uttryck men i vissa fall kan frivilligheten underkännas av domstolen. Det ska gälla bland annat när samlaget sker till följd av misshandel, våld, hot om brottslig gärning eller otillbörligt utnyttjande.

Utredningens andra förslag viktigast

Syftet med nykonstruktionen är ”att ge ett tydligt normativt budskap och i lagen tydligt uttrycka vad som är okej sex”, enligt kommittéordförande och justitierådet Mari Heidenborg.

För ett modernt jämställt samhälle är detta en nödvändighet och de allra flesta delar nog uppfattningen att straffrätten har en särskild roll i att förklara och därmed förändra klandervärda beteenden. Men den som förväntar sig att detta ska leda fler fällande domar, har fel. Det är nämligen utredningens andra förslag om oaktsamhetsansvar som innebär den betydande förändringen.

Utredningen föreslår att det ska vara straffbart att genomföra gärningen oaktsamt. Det innebär att gärningspersonen kan göra sig skyldig fastän hen inte har agerat uppsåtligt. Detta genom att antingen inse risken för att motparten inte deltar frivilligt och agera likgiltigt inför det eller i vart fall borde ha insett risken att motparten inte deltar frivilligt.

Förslaget innebär två nya brott som utökar kriminaliseringen i sexualbrottskapitlet i brottsbalken. Eftersom det handlar om utökad kriminalisering kan vi också vänta oss en ökning av fällande domar. Förslaget adresserar dessutom en lösning på de fall som väckt frustration hos allmänheten.

Detta krävs framöver

Slutligen borde vi allra främst glädjas åt de frågorna som har hamnat i skymundan. Utredningen föreslår att ett målsägandebiträde ska utses omedelbart efter att en förundersökning om sexualbrott har inletts eller återupptagits, att kraven på målsägandebiträdets kompetens och lämplighet ska skärpas samt att myndigheter inom rättsväsendet ska tilldelas uppdrag för att hanteringen av sexualbrott ska förbättras.

För fällande domar krävs kunskapshöjande insatser inom sjukvården, en fungerande rättskedja och trygghet för brottsoffret under processens gång, lika mycket som en modern lagstiftning på området.

Det är med glädje jag kan konstatera att denna sexualbrottsutredning har lyckats finna svar på båda. Det långsiktiga arbetet framöver måste handla om bekämpa maskulinitetnormen och det patriarkala förtrycket.