Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: MP driver på för en jämlik stad

”Den centralisering vi rödgröna tillsammans med Alliansen nu inlett skapar goda förutsättningar för en kulturvända med undervisningen i fokus”, skriver debattören.
”Den centralisering vi rödgröna tillsammans med Alliansen nu inlett skapar goda förutsättningar för en kulturvända med undervisningen i fokus”, skriver debattören. Bild: Foto: Tomas Oneborg / SVD / TT

ETC Göteborg

Efter inspiration från bland annat Stockholm hoppas vi hitta bra modeller för planering och byggande av pedagogiska lokaler, något vi föreslagit i Kommunstyrelsen.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

David Lega (KD) har uppenbarligen stor tilltro till min makt. Om jag i ett trollslag kunde bestämma allt skulle kraftigt ökad jämlikhet redan varit på plats. Nu är verkligheten mer komplicerad än så. Jag gör mitt yttersta i min politiska roll som handlar om att skapa bästa möjliga förutsättningar för alla skolor och förskolor i staden.

Alliansen tar ofta felaktigt åt sig äran av den pågående centraliseringen av grundskolan. Det är inte Alliansens förslag som -blivit verklighet, det handlar om en bred överenskommelse. Vi har gemensamt beslutat att bygga nytt utifrån vad aktuell forskning säger om framgångsrika skolorganisationer. Här pekas tre viktiga förstärkningsområden ut: undervisningens kvalitet, styrning utifrån ett stödjande tänk och likvärdighet.

All styrning, allt stöd syftar till att lärare skall ges bästa möjliga förutsättningar att få eleverna att växa.

Det är förstås svårt att veta vad som hänt om Alliansens centralisering av skolan, så som den formulerats tidigare, blivit verklighet. HUR man omorganiserar avgör om det blir bra. Så sent som i valet 2014 förespråkade till exempel KD en elevpeng, lika för alla - långt ifrån rättvist om varje elev skall ha likvärdiga chanser. Att socioekonomisk viktning ger bättre likvärdighet ville Alliansen inte tro på då, men idag har de kommit på bättre tankar.

Den centralisering vi rödgröna tillsammans med Alliansen nu inlett skapar goda förutsättningar för en kulturvända med undervisningen i fokus. Vi är glada och stolta över att omorganisationen har ett brett politiskt stöd.

Att studiero och trygghet är avgörande för att lyckas i skolan är jag helt enig med Lega om. Detta har varit ett bekymmer i flera skolor. Några har efter kritik från Skolinspektionen gjort ett stort arbete för att lyckas, andra är på väg. På många skolor har god studiero länge varit en självklarhet.

Förskolan är avgörande för en lyckad skolgång, det tycker vi också. Därför tog vi rödgröna initiativ till att även centralisera förskolan enligt samma principer som grundskolan. Vi har satsat mycket på att minska barngruppernas storlek. Många förskolor är på väg att införa det nya arbetssätt som innebär att barnen vistas i en mindre grupp en större del av dagen. Att, som Lega skriver, fyra av tio stadsdelar inte lever upp till fyra-månadersregeln om plats i förskola är fel.

Det är bara i stadsdelen Centrum som 20 barn ännu inte fått erbjudande inom given tid. Det är förstås ändå inte acceptabelt, och vi ser tyvärr att förskoleplatser kommer vara en stor utmaning framöver. Vi gör nu allt i vår makt för att snabbt hitta lösningar på den uppkomna situationen som orsakats av en snabbare behovsökning än stadens beräkningar förutspådde. Behoven har ökat bland annat för att barnfamiljer bor kvar längre i centrala delar och att fler återgår tidigare till arbetslivet. Lösningarna inbegriper bland annat fler dagbarnvårdare, femårsgrupper, fristående och andra stadsdelars möjligheter, utredning om förskolebuss (en utflykts-avdelning på hjul), och paviljonger.

På längre sikt behöver vi fokusera ännu mer på lokaler och personal. Efter inspiration från bland annat Stockholm hoppas vi hitta bra modeller för planering och byggande av pedagogiska lokaler, något vi föreslagit i Kommunstyrelsen. Tillgången på personal är också avgörande, där arbetar vi målmedvetet för fler yrkesgrupper i förskolan, hälsofrämjande arbetsmiljöer och med att skapa attraktiva arbetsplatser, där alla kan växa i sitt yrke.

Karin Pleijel (MP), Skolkommunalråd

Ämnen i artikeln