Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Motverka lärarbrist genom samarbete

"Vi vill att samverkan mellan skola och näringsliv ska tas på större allvar än i dag", skriver debattörerna.
"Vi vill att samverkan mellan skola och näringsliv ska tas på större allvar än i dag", skriver debattörerna. Bild: Bild: Jessica Gow/TT

ETC Göteborg.

Skolan bör samarbeta med näringslivet för att lösa problemet, menar debattörerna.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Sverige har en akut och växande lärarbrist samtidigt som stora delar av näringslivet kämpar med att hitta rätt kompetens. Med mer samarbete och gemensam kompetensutveckling mellan skola och näringsliv ser vi en möjlighet att både öka attraktionskraften för läraryrket och väcka intresse för bristyrken i unga åldrar.  

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

60 000 nya lärare. Så många behöver nyanställas i svensk skola till år 2019 enligt beräkningar från regeringen. Samtidigt tampas lärarutbildningarna runt om landet med ett lågt söktryck och många utbildade lärare väljer att lämna läraryrket.

För näringslivet är det av yttersta vikt att vi har en högklassig lärarkår som utbildar våra unga till individer med rätt kompetens - som kan axla ansvar och ta initiativ på en arbetsplats. Därför är lärarbristen också en angelägen fråga för näringslivets tillväxt.

För att öka attraktiviteten för läraryrket behövs en rad åtgärder så som högre lön, bättre arbetsmiljö och drägligare arbetsvillkor. Men det behövs också utvecklade former för kompetensutveckling och nya karriärvägar. Enligt SCB valde 4 av 10 att lämna läraryrket just för att de ville vidare i karriären. I näringslivet ser vi en möjlighet att bidra här.

Mot bakgrund av detta instiftades under 2014, på vårt initiativ, så kallade kombinationstjänster på Volvoägda Göteborgs Tekniska College i Göteborg. Kombinationstjänsterna innebär att man arbetar hälften av sin tid som lärare på skolan och resten som ingenjör på Volvo. På detta vis stärks relationerna och den ömsesidiga förståelsen mellan skola och näringsliv, samtidigt som läraren får karriär- och kompetensutveckling. Det här är en modell som vi aktivt arbetar med att sprida och som går att appliceras vid flertalet verksamhetsnära utbildningar exempelvis inom kemi, industri, tillverkning eller vård.

Vinsterna när skola och näringsliv samarbetar är många. Med en mer aktiv roll i skolan har näringslivet möjlighet att stärka utbildningarnas kvalitet och relevans och samtidigt väcka intresse hos elever för yrken med stor arbetskraftsbrist. Samtidigt som utbildningsväsendet har möjlighet att komma med inspel från den teoretiska sidan som kan utveckla nya idéer och stärka företagens konkurrenskraft.

Vi vill att samverkan mellan skola och näringsliv tas på större allvar än idag och uppvärderas på såväl skolledningsnivå som hos företagsledningar. Vi är övertygade om att mer samarbete och gemensamma former för kompetensutveckling kan ge fler lärare som stannar längre i yrket, högre utbildningskvalitet och mer motiverade elever.

Johan Trouvé, vd, Västsvenska Handelskammaren

Åsa Vikner, ansvarig för kompetensförsörjningsfrågor, Västsvenska Handelskammaren

Ämnen i artikeln