Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Miljöpartiet måste släppa dogmatismen

I Sverige har vi tydligt sett konsekvenserna när städer växt genom att breda ut sig: anpassningen till bilismen leder till ökade avstånd och centralisering, skriver Alrik Altvall.
I Sverige har vi tydligt sett konsekvenserna när städer växt genom att breda ut sig: anpassningen till bilismen leder till ökade avstånd och centralisering, skriver Alrik Altvall. Bild: Bild: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC.

Vårt parti måste sluta försöka stoppa varje nytt projekt som syftar till förtätning, skriver Grön Ungdom inför MP:s kongress.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

En tätare stad är nödvändig för att rädda klimatet, skriver Grön Ungdom inför Miljöpartiets kongress i helgen.

Den globala uppvärmningen är vår tids ödesfråga. När ökenspridning, skogsbränder, översvämningar, torka och klimatkrig blir vardagliga företeelser har ett grönt regeringsparti en enorm roll att spela i att minska Sveriges klimatpåverkan och samtidigt förbereda samhället för att klara framtidens utmaningar.

I Sverige står inrikes transporter för omkring en tredjedel av de totala utsläppen. Att minska beroendet av bilen har länge varit ett viktigt och uttalat politiskt mål för Miljöpartiet – samtidigt verkar flera av partiets företrädare ha missat frågans egentliga orsaker.

I en rapport från 2013 visar Vägverket att bilismen från och med 1970 ökat med hela 70 procent. 2020 kommer den siffran ha gått upp med ytterligare 20 procent. Orsaken är enligt utredarna tydlig: samhället har anpassats efter bilens behov. Bilåkandet har ökat på bekostnad av gång, cykel, buss och tåg.

Slutsatsen är inte särskilt förvånande. FN:s organ för stadsbyggnadsfrågor visade året innan på den tydliga kopplingen mellan stadens planering och bilismen: i en tät stad som Hong Kong är andelen bilister 11 procent jämfört med 77 procent i glesa Melbourne. Ett svenskt perspektiv är Södermalm i Stockholm där samma siffra är 13 procent, att jämföra med 44 procent i Hässelby villastad.

En tätare stad är nödvändig för att möta hotet från den globala uppvärmningen. Samtidigt har, sedan Miljöpartiets grundande, stadsbyggnadspolitiken på lokal nivå ofta präglats av dogmatiska försök att stoppa varje nytt projekt som syftar till förtätning. Detta såväl i Stockholm, Göteborg och Malmö som på andra platser.

I helgen samlas Miljöpartiet för kongress i Örebro. Det är dags att en gång för alla markera var vi står i frågan om stadens utveckling. Det är en förutsättning för att den gröna rörelsen på riktigt skall vara den politiska kraft för framtiden som den aspirerar till att bli.

Koldioxidutsläppen är inte det enda problem som en gles stad för med sig. I Sverige har vi tydligt sett konsekvenserna när städer växt genom att breda ut sig: anpassningen till bilismen leder till ökade avstånd och centralisering. Lokalt näringsliv konkurreras ut av stora köpcentrum och av stadskärnan. Affärer, arbeten och nöjen flyttar centralt och gör ständigt längre transporter till ett måste.

För de som har bil är detta ett litet irritationsmoment. Men för de – ofta i utsatta områden – som inte har råd, för att inte tala om alla ungdomar utan tillgång till körkort, innebär det begränsad tillgång till kultur, nöjen och annat som höjer livskvalitén. Effekten av detta är segregation och marginalisering av utsatta grupper. Att förtäta staden är en politik för bättre integration och en viktig åtgärd för att knyta samman vårt samhälle.

Det är dags för Miljöpartiet att se den täta staden för vad den är: en möjlighet att rädda klimatet, främja integrationen och höja livskvalitén för alla människor.

Det är dags att svepa undan dogmatismen – framtidens stad är tät.
 

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.