Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: McDonald’s är stora nog att göra skillnad

Bild: Foto: Rick Bowmer/TT/AP

ETC nyhetsmagasin.

På McDonald’s får tusentals unga människor i Sverige varje år möjligheten att få den första viktiga raden på CV:t. McDonalds hållbarhetschef Henrik Nerell i replik.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC nyhetsmagasin som står för åsikten.

I en debattartikel i ETC nr 40 ifrågasätter två representanter från SSU McDonald’s hållbarhetsinitiativ under rubriken ”Låt inte McDonald´s gröna bakgrundsfärg lura er”. Jag förstår att det är lätt att peka på stora företag och kräva mer i klimatdebatten – och det är i grunden bra. För med vår storlek får varje initiativ stor effekt. Just därför följer McDonald’s Parisavtalets målsättning att hålla den globala temperaturökningen under två grader. Men varken näringslivet eller politiken kan klara klimatutmaningen ensamma, därför bjuder vi in till mer dialog och mer samarbete mellan politik och näringsliv.

Klimathotet är en av de största utmaningarna som mänskligheten står inför. Miljön och ett hållbart klimat är dessutom en förutsättning för att vi ska kunna servera god mat av hög kvalitet. Därför har vi satt höga krav på oss själva för att minska vårt klimatavtryck.

Sedan 2012 har McDonald’s i Sverige reducerat sina egna klimatutsläpp med över 50 procent – och vi har lika ambitiösa mål framåt. McDonald’s i Sverige köper idag 100 % förnyelsebar el och vi arbetar kontinuerligt med att minska den totala energiförbrukningen i alla våra restauranger. Nu är 90 % av våra gästförpackningar av papper från certifierat hållbart skogsbruk eller återvunnet papper. All använd frityrolja återvinns till bland annat biodiesel. Bara genom initiativen som har genomförts i år har vi minskat plastanvändningen med ca 70 ton årligen framåt. Men vi är långt ifrån klara.

Internationellt så har McDonald’s, tillsammans med WWF och Rainforest Allicane, varit med och grundat Global Roundtable of Sustainable Beef för att driva utvecklingen av hållbart lantbruk av nötkött. McDonald’s i Sverige är restaurangbranschens största inköpare av svenskt nötkött och en av de största när det kommer till svensk ekologisk mjölk, ekologiskt kaffe och svenska ekologiska ägg. Våra hamburgare består av 100 procent nötkött där merparten kommer från mjölkkor vilket innebär lägre belastning på klimatet. För att kunna stötta hållbar jordbruksproduktion på bästa sätt har vi i många år samarbetat med LRF och de svenska bönderna.

Idag utgör vegetariskt, kyckling och fisk 42 procent av allt protein vi serverar. Vår ambition är att det ska vara 50 procent 2020.

Det finns ingen motsats i att vara ett vinstdrivande företag och att ta ansvar för miljö-, klimat och social hållbarhet. Tvärtom. Vi vill kunna erbjuda något för alla och vi vill göra det goda valet enkelt. McDonald’s är sedan 2012 medlem i klimatnätverket Hagainitiativet som arbetar för att minska näringslivets utsläpp och visa att ambitiösa klimatstrategier ger affärsmässiga fördelar och ökad lönsamhet.

På McDonald’s får tusentals unga människor i Sverige varje år möjligheten att få den första viktiga raden på CV:t. För många är det steget in i vuxenlivet, på arbetsmarknaden eller vägen in i samhället. På McDonald’s sker integration på riktigt. Ett jobb hos oss ger utbildning, arbete och träning i svenska språket – det är viktiga bidrag som vi är stolta över.

Vi vill ge tillbaka till det samhälle där vi lever och verkar. Inte bara genom arbetstillfällen och skatteintäkter, utan också genom miljö- och klimatsatsningar som får positiv effekt. Och vi vill ha mer samarbete mellan näringsliv och politik. Därför bjuder vi in SSU till att besöka vår verksamhet för att få veta mer om allt vi gör och för diskutera mer om hur vi kan lösa den utmaning vi har gemensamt – klimatet.

PRENUMERERA PÅ ETC HELG

Den här artikeln kommer från veckans ETC Helg.
Vill du prenumerera för under 16 kronor numret?
Här kan du teckna en prenumeration.

00:00 / 00:00