Hoppa till innehållet

Smålands Folkblad

Debatt: Marknadslogiken likadan i skolvärlden

Smålands Folkblad.

Marknadslogiken förändras inte bara för att den tar klivet in i skolvärlden, menar Simon Johansson, ordförande för S-studenter.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Smålands Folkblad som står för åsikten.

Marknadslogiken förändras inte bara för att den tar klivet in i skolvärlden, menar Simon Johansson, ordförande för S-studenter.

SVT:s Uppdrag Gransknings program om friskolorna förra veckan gick nog få obemärkt förbi. För de som levde i illusionen om friskolorna som de kreativa eldsjälarnas paradis, skavdes den bilden åtminstone i kanten. Ta till exempel den öppenhjärtige ”skol-VD:n” Greger von Sivers som talade om hur rap-lyssnande invandrare lika gärna kan bränna bilar i Tensta samt liknade barn med bokstavsdiagnoser med ruttna äpplen. Jag var nog inte ensam om att bli förbannad. Men det gäller att rikta den här ilskan rätt.

För den grundläggande problematiken handlar inte om enskilda personers människo­föraktande tarvlighet. Den handlar om ett skolsystem där elever som har det svårt får kalla handen. Hur den duktiga tjejen fick en plats i klassen, medan pojken som haft det tufft fick svaret att skolan inte tog in fler elever. Logiken är enkel: Duktiga elever ger en lugn klassrumsmiljö, möjlighet till större grupper, mindre behov av extrahjälp, goda studieresultat och därmed bra marknads­föringsvärde, något som krävs i den hårda kampen om de stora vinsterna i friskolelotteriet. Sämre elever kräver mer resurser, och då finns ingen mellanskillnad att plocka ut i vinst.

För att komma tillrätta med problemet räcker det inte att major Björklund sedvanligt skakar på huvudet med händerna i fickan och säger att ”detta inte är acceptabelt”. I stället borde han inse att marknadslogiken inte förändras bara för att den tar klivet in i skolvärlden. Varje år går cirka nio miljarder i välfärdsvinster samtidigt som resursbehovet blir allt större. Den direkta verkan blir en stark segregering där de redan välmående gynnas på bekostnad av dem i behov av stöd. Finns vinstincitament utnyttjas dessa.

Vi unga socialdemokrater har till skillnad från tidigare nämnda major en vision om skolan som en plats för lärande likväl som ett verktyg mot segregation, där elever med olika bakgrund och behov möts och utvecklas tillsammans. De positiva klassresorna börjar i socialdemokratins skola, inte Björklunds. Valet närmar sig och vårt besked är tydligt. Våra gemensamma skattepengar ska gå till verksamheten och stanna där. Alliansen och SD erbjuder en annan färdriktning – det är nu upp till dig att välja väg.

Simon Johansson
ordförande i S-studenter i Jönköping och distriktsstyrelseledamot i SSU Jönköpings län

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00