Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Marknaden borde finnas för biogasdrivet

Gobigas, Gothenburg Biomass Gasification Project, är Göteborg Energi världsunika satsning på produktion av biogas genom förgasning av biobränsle och rester från skogsbruket.
Gobigas, Gothenburg Biomass Gasification Project, är Göteborg Energi världsunika satsning på produktion av biogas genom förgasning av biobränsle och rester från skogsbruket. Bild: Bild: Staffan Eriksson

ETC Göteborg.

Hur skall vi överge det fossila samhället fram till 2030? Att räkna med att alla fordon skall använda alternativa drivmedel, främst el, är utopiskt om inte EU och respektive länder bestämmer sig för att en övergång skall påskyndas, skriver debattören.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Försäljningen av Gobigas produkter kom inte upp i de volymer som det var tänkt och Gobigas kantades av tekniska problem. Det blev fel och för dyrt och satsningen på denna ”världsunika anläggning” dribblades bort, flera ”misstag” gjordes och till slut inledde Göteborgs kommun processen att avbryta projektet.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Den 10 maj skriver Tomas Kåberger, professor i industriell energi, i ETC Göteborg:

”Men det är inte bara ett tekniskt projekt. När anläggningen skall byggas för att producera drivmedel på nya sätt, behövs det också regelverk som gör att de kan säljas. I den politiska kampen måste man kunna mäta sig med världens stora oljebolag som hellre fortsätter som tidigare. Det finns också producenter av andra biodrivmedel som vill ha regler som gynnar dem på marknaden. I Sverige betyder det att företaget som skall lyckas behöver medarbetare som kan förklara verksamheten och man behöver stöd från energibranschens organisationer”.

Vad som hände var bland annat att ”marknaden svek”. Regelverken saknades och riksdagen fattade inte de nödvändiga besluten om starka riktlinjer för miljöfrämjande åtgärder som krävdes. Är det någonting som ”marknaden” tycker illa om, så är det osäkerhet och kortsiktiga lösningar. Merparten av Gobigasproduktionen blev till fordonsgas och där vet vi att tillverkningen/försäljningen av gasbilar aldrig kom upp till önskade nivåer för att efterfrågan/avsättning skulle öka i Sverige. I dag och i går är priset högre än diesel/bensinpriser.

I det nya bonus malus-förslaget som är ute på remiss, får biogasdrivna fordon den lägsta rabatten i nybilsförsäljningen, 7  500 kronor. Ett tag var dessa fordon inte ens med på listan, trots att de är överlägset bättre än bensin- och dieseldrivna fordon hur man än räknar på utsläpp. Biogasdrivna fordon borde ha en större avsättning på marknaden än vad som gäller. Med tanke på att det ”bara” är 13 år till Sverige skall vara fossilfritt när det gäller fordon, undrar jag när den stora genomtänkta satsningen skall börja?

För att påskynda processen finns i dag möjlighet att konvertera vanliga bensindrivna bilar som i dag rullar, till gasdrivna sådana. Ganska enkelt att göra och ekonomiskt inte alltför dyrt för ägaren. Där skulle processen kunna gå igång med avsevärd fart med förhållandevis enkla medel och statliga morötter.

Hur skall vi överge det fossila samhället fram till 2030? Att räkna med att alla fordon skall använda alternativa drivmedel, främst el, är utopiskt om inte EU och respektive länder bestämmer sig för att en övergång skall påskyndas.

Politiska beslut måste till och frågan inställer sig omgående; vågar man detta?

Det är enorma ekonomiska krafter som är måna om sina intressen. De kommer att göra allt för att försvåra en övergång till ett fossilfritt samhälle.

En osäkerhetsfaktor som infinner sig är naturligtvis tekniken. Det går med en svindlande utvecklingsfart och det vi i dag inte tror är möjligt, kan bli sant i morgon.

Det är beklagligt att politikerna i Göteborg vill sälja Gobigas. Som ett kraftigt skäl till detta är att kommunen inte ska gå in och driva riskfyllda projekt, men detta hade väl politikerna i GBG redan tagit ställning till innan beslutet fattades. Marknaden var då mer gynnsam och förutspåddes en bra framtid. Och hela kedjan av återvinning måste vara ledstjärnan.

Detta gäller alltifrån sopor, matavfall, skogsråvaror med mera och såväl nu som i framtiden.

Bilindustrin erbjuder gasbilar till viss del. Men man gör nästan ingen reklam för detta.

Media, skriver aldrig vill jag påstå om detta längre, bara om elbilar som skall frälsa oss alla om man bara kan komma ner i pris.

När jag pratar om gasbilens förträfflighet till vänner och bekanta, småler de och tar mig definitivt inte på allvar. Vi får hoppas på att Gobigas finner en seriös och framtidsinriktad köpare. Att återvinna och minska på våra giftiga utsläpp är självklart.

Ämnen i artikeln