Hoppa till innehållet

Replik

Debatt: Malmö måste flyga grönare

”Malmö stads beslutsfattare och tjänstepersoner spela en aktiv roll och vara med och driva på där besluten tas. Detta  innebär att Malmö stad snarare måste flyga mer, inte mindre”, skriver debattören.
”Malmö stads beslutsfattare och tjänstepersoner spela en aktiv roll och vara med och driva på där besluten tas. Detta innebär att Malmö stad snarare måste flyga mer, inte mindre”, skriver debattören. Bild: Foto: Johan Nilsson / TT

Dagens ETC.

Därför föreslår Moderaterna att Malmö stad börjar klimatkompensera alla våra flygresor – debatt.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Malmö måste flyga grönare, inte mindre. I symbolpolitikens tidevarv kräver Naturskyddsföreningen att Malmö stad helt ska sluta flyga inrikes. För att sätta klimatnyttan av detta i perspektiv går det enkelt att med hjälp av FN-organet International Civil Aviation Organizations kalkylator få fram uppgiften att Malmö stads 1500 flygresor mellan Malmö Airport och Stockholm orsakar ett utsläpp på cirka 225 000 kilo koldioxid. Som jämförelse släpper SSAB:s stålindustri ut cirka 9,8 miljarder kilo per år. Att helt ställa Malmö stads anställda på landbacken skulle alltså innebära att jorden besparas mindre än motsvarande 15 minuter av SSAB:s utsläpp.

Klimatfrågan är på allvar och vi har inte råd att uppehålla oss vid symbolpolitik. Samhällets investeringar måste vara fullt ut inriktade där det ger mest klimatnytta. Elcykelsubventioner utan någon belagd klimatnytta och solcellsinvesteringar i ett land vars elproduktion redan idag tack vare vatten- och kärnkraften är i princip klimatneutral måste ersättas med ett effektivt klimatbistånd och riktade investeringar som hjälper den koldioxidintensiva industrin att ställa om.

Malmö är en väldigt speciell stad. Vi har landets yngsta befolkning, ett blomstrande näringsliv och vi är Sveriges port till kontinenten. Detta ger Malmö unika förutsättningar, men samtidigt innebär vårt läge och vår demografi stora utmaningar. Som första anhalt efter Öresundsbron blir Malmö transitstad för mycket av den organiserade brottslighetens verksamhet. Samtidigt som det flödar vapen och narkotika över bron så är förbindelsen till Köpenhamn vägen till arbetet för över 10 000 Malmöbor.

Malmös unika situation innebär att staden och dess anställda måste ha en stark närvaro i olika sammanhang i huvudstaden. Staten måste genomföra en permanent satsning på en större polisnärvaro i Malmö. Tryggheten för stadens invånare måste säkras, oavsett var i Malmö man bor. Regeringen måste aktivt arbeta för att få bort gränshinder mot Danmark för att stärka arbetspendlingen mellan städerna i Öresundsregionen och det är av yttersta vikt att förslaget om en Metro-förbindelse direkt mellan Malmö och Köpenhamn blir verklighet. Inte minst för att Öresundsbron måste avlastas från en del av persontrafiken för att Sverige ska ha en chans att klara den nationella godsstrategin, där en stor del av transporterna ska flyttas från lastbilar till järnvägen.

Malmö spelar en nyckelroll i många av de avgörande frågorna för Sveriges framtid. Allt från hållbar utveckling till hur nya arbeten ska växa fram och svenskarnas trygghet i vardagen innehåller nödvändiga pusselbitar från Malmöregionen. Därför måste Malmö stads beslutsfattare och tjänstepersoner spela en aktiv roll och vara med och driva på där besluten tas. Detta innebär att Malmö stad snarare måste flyga mer, inte mindre. Däremot måste vi flyga grönare, för att nå våra håll­barhetsmål.

Därför föreslår Moderaterna att Malmö stad börjar klimatkompensera alla våra flygresor. Statliga Swedavia har satt som mål att allt inrikesflyg ska vara fossilfritt 2030, genom att det fossila flygbränslet byts ut mot biobränsle. Redan nu finns möjligheten att köpa biobränsle motsvarande din egen resa, som tankas i planet. Detta borde Malmö stad göra. Samtidigt som det innebär att stadens klimatpåverkan via flygresor minskar så bidrar det till positiva synergieffekter där efterfrågan på biobränsle ökar vilket skapar förutsättning för ökade produktionsvolymer och därmed bidrar till att förverkliga visionen om ett helt fossilfritt inrikesflyg.

Klimatutmaningarna är alldeles för allvarliga för att mötas med verkningslös symbolpolitik. Malmö Stad ska bidra till en hållbar utveckling, därför måste vi flyga grönare, inte mindre.

Torbjörn Tegnhammar (M),

Oppositionsråd i Malmö

Naturskyddsföreningen Skåne ställer ett antal relevanta frågor rörande Malmö stads resepolicy i en insändare i Dagens ETC (31/3) som vi vill svara på. Malmö stad har idag en tydlig resepolicy där det står att anställda och chefer ska resa på ett hållbart, kostnadseffektivt, miljöanpassat och säkert sätt. Vår resepolicy har höga ambitioner vad gäller just flygresor, det är endast när verksamheten kräver det och när tidsvinsten är påtaglig i jämförelse med andra färdsätt, som flygresor är aktuella. Annars ska vi prioritera att åka tåg före flyg och att försöka gå, cykla eller åka buss istället för att ta en taxi. Under 2018 lyckades Malmö stad minska antalet flygresor - och flygresorna till och från Stockholm står för största delen av minskningen. Vi hoppas att det beror på en ökad medvetenhet där fler reflekterar över resandet och de konsekvenser det får på klimatet. Vi hoppas också att vår digitaliserade arbetsplats ger effekt då vi har bytt plattform som gör det lättare att ha digitala möten istället för möten på plats. 

Det finns mer att göra, och precis som Naturskyddsföreningen skriver fattades ett politiskt beslut förra året om att ta fram en ny resepolicy. Malmö har ambitionen att vara en ledande global miljöstad, och då ska vi vara ledande som organisation. Vi har högt ställda målsättningar kring energianvändningen bland stadens förvaltningar och bolag. Målet är att energianvändningen ska minska med 30 procent till år 2020 och då ska också staden vara klimat­neutral. Det kräver att vårt resande är energisnålt och klimatvänligt.

Per-Erik Ebbeståhl,

Avdelningsdirektör, Malmö stad

Ämnen i artikeln

00:00 / 00:00