Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Lär eleverna ifrågasätta religionerna!

Att eleverna skulle få lära sig att ifrågasätta guds existens, livet efter detta och de olika leden i vår trosbekännelse kommer att möta hårt motstånd från kyrkligt håll, skriver debattören.
Att eleverna skulle få lära sig att ifrågasätta guds existens, livet efter detta och de olika leden i vår trosbekännelse kommer att möta hårt motstånd från kyrkligt håll, skriver debattören. Bild: Bild: Wojtek Radwanski

ETC Göteborg.

"En av skolans viktigaste uppgifter är att lära eleverna kritiskt tänkande."
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

En ung göteborgare återkom efter att ha stridit för den Islamiska staten. Han ansåg att det var rätt att skära halsen av otrogna. Själv ville han gärna dö som martyr. Då skulle han få ta med sig 16 släktingar till paradiset. Där skulle han få förlusta sig med oskulder. Han ville gärna offra sitt liv i kampen mot de otrogna i väst.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

Han är inte ensam. Omkring 300 ungdomar som gått i svenska skolor har värvats att strida för IS. 30 av dem har redan stupat i striden. De har indoktrinerats och utbildats till krigare och terrorister. Hur ska man kunna hindra att ännu fler svenska ungdomar blir Jihadkrigare?

En av skolans viktigaste uppgifter är att lära eleverna kritiskt tänkande. Att ifrågasätta det som utges för att vara sant. Skolan skulle kunna spela en viktig roll i försvaret mot indoktrineringen från Islamiska Staten. Man skulle kunna ifrågasätta grundpelarna i denna indoktrinering, det vill säga föreställningen att det finns en god och allsmäktig gud som kallas Allah. Och att det finns ett liv efter detta.

Det borde inte vara svårt att få eleverna att inse det orimliga i att det skulle finnas en god och allsmäktig gud när världen ser ut som den gör med krig, fattigdom, svält och flyktingströmmar. Och det orimliga i att det kan finnas ett liv efter detta när döden har utplånat alla ens tankar och känslor och kroppen har bränts till aska. Vad är det då som ska leva vidare? Och var kan det utlovade paradiset finnas?

 

"Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den till en sanning."

 

Ett problem är att föreställningarna om en god gud och ett liv efter detta också är grundpelarna i vår kristna religion. Att eleverna skulle få lära sig att ifrågasätta guds existens, livet efter detta och de olika leden i vår trosbekännelse kommer att möta hårt motstånd från kyrkligt håll och från delar av en allmänhet som i generationer fått lära sig att tro och inte ifrågasätta. Detta genom att de utsatts för en systematisk indoktrinering genom dopet, söndagsskolan, aftonbönerna, bordsbönerna, morgonbönerna i skolan, psalmsången, religionsundervisningen, konfirmationen, husförhören, vigseln och begravningsakten.

Om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den till en sanning. Många människor deltar fortfarande i gudstjänster i kyrkor och i radio och teve. Man mumlar med i trosbekännelsen och sänder böner och tacksägelser till den Gud som de tror finns. För dem är det otänkbart att låta eleverna i skolan ifrågasätta den kristna trons grundvalar. För de politiker som bestämmer är det också otänkbart. De vågar inte utsätta sig för risken att förlora kristna väljare.

 

Ämnen i artikeln