Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Låt inte de rika slippa undan sitt klimatansvar

Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Gruppen som flyger privatjet slipper, tack vare högerpolitikens fossilvurmande, betala för sin klimatpåverkan. För oss gröna är det här helt oacceptabelt. Förtroendet för klimatpolitiken i stort påverkas av att den rikaste eliten ges gräddfiler, skriver miljöpartisterna Alice Bah Kuhnke, Pär Holmgren och Jakop Dalunde.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Den rikaste procenten i världen släpper ut dubbelt så mycket som den fattigaste hälften av jordens befolkning. Klimatomställningen berör alla människor och alla sektorer i samhället, men det betyder inte att bördan och ansvaret ska se likadan ut för alla enskilda individer. Den som har störst klimatpåverkan, har också störst ansvar för att ställa om sin livsstil och betala för sina utsläpp. 

Den här veckan röstar EU-parlamentet om det det stora klimatpaket fit for 55, ett omfattande paket där EU vässar lagstiftningen inom miljö, klimat, transporter och industri för att ligga i linje med det nya klimatmålet, 55 procent utsläppsminskning till 2030, jämfört med 1990. 

Tyvärr vill en konservativ majoritet fortsätta att ge kryphål och gräddfiler för lyxbilar, lyxyachter och privatflygplan. När ambitionerna höjs för alla andra, så ska den rikaste procenten fortsätta slippa undan sitt klimatansvar. 

Vi miljöpartister vägrar acceptera att de rikaste kommer undan! Det är absurt och borde engagera många fler att de med mest resurser inte betalar för sig. Den här frågan avgörs nu, i omröstningarna i Strasbourg. Nu är det upp till bevis för de andra  svenska EU-parlamentarikerna att visa var de står. På klimatet, rättvisans och kommande generationers sida? Eller på den andra?

Trots ökad ambition och många bra förslag från kommissionen så blir flera befintliga luckor i lagstiftningen kvar. Det här handlar bland annat om att: 

Privatflygplan är undantagna utsläppshandeln för flyg, då icke kommersiella operatörer med mindre årliga utsläpp än 1 000 ton koldioxid inte ingår i systemet. Detta gör att den rikaste procenten med sina privatjets inte behöver betala för sina utsläpp. 

Lyxyachterna slipper undan utsläppshandeln för sjöfart – och en konservativ majoritet fortsätter kämpa för att enbart fartyg över 5 000 bruttoton ska behöva betala för sin klimatpåverkan. Vi gröna tycker att alla fartyg ska betala för sina utsläpp, och fartygsgränsen åtminstone borde sänkas till 400 bruttoton för att ingå i systemet. Detta är ett förslag som vi drivit under förhandlingarna och fått med oss miljöutskottet på, men som EU-parlamentets konservativa majoritet förväntas rösta ner. 

Lyxbilstillverkarna slipper undan utsläppskraven – lagstiftningen om koldioxidkrav för bilar och lätta lastbilar undantar redan idag mindre producenter och kommissionen vill tillsammans med en högermajoritet att det ska fortsätta vara så. Undantaget gäller biltillverkare som registrerar färre än 1 000 bilar per år. Det gör att små lyxbilstillverkare slipper undan, som exempelvis svenska Koenigsegg som registrerar cirka 30 nya bilar per år. Dessutom får producenter av 1 000-10 000 bilar per år sätta sina egna mål fram till 2030 och producenter av 10 000-300 000 bilar per år kan ansöka om delvisa undantag från reglerna. 2020 gavs Jaguar, Land Rover, Subaru och Suzuki ett sådant undantag. Samtliga undantag borde givetvis strykas. 

Dagens ETC har i grävande reportage i förra veckan avslöjat hur den rikaste procentens privatjets står för utsläpp motsvarande 41 000 bilar. Bakom de privata flygplanen står rika ägare med efternamn som Wallenberg och Wallenius, och de slipper, tack var högerpolitikens fossilvurmande, betala för sin klimatpåverkan både i utsläppshandeln och genom flygskattens utformning. För oss gröna är det här helt oacceptabelt. Förtroendet för klimatpolitiken i stort påverkas av att den rikaste eliten ges gräddfiler. Alla ska med när Sverige ställer om. 

När Aftonbladets ledarsida väljer att se miljörörelsen som problemet tycker vi istället att det är den rika procenten som måste ta ett större ansvar för klimatomställningen. Problemet är verkligen inte de engagerade människor som gör vad de kan för att ställa om sin livsstil, utan den rikaste procenten som äger stora delar av vår ekonomi och är vana att få som de vill. Bristen på rättvisa i klimatomställningen får inte användas som ett skäl för att dra ner på ambitionerna och tänka att omställningen går för snabbt. Istället är det ett skäl för att den rikaste procenten ska ta ett större ansvar för sin klimatpåverkan och göra upp med sina gräddfiler.