Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Låt alla unga vara med på tåget!

Dagens ETC.

Valet närmar sig med stormsteg och kollektivtrafiken har äntligen seglat upp som en valfråga. Nu har Socialdemokraterna till slut uppmärksammat SSU:s krav på åtgärder för att stötta ungas ekonomi och presenterar vallöften på såväl kommun-, som region- och riksdagsnivå om att sänka avgifterna för kollektivtrafiken. Men det räcker inte.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För gymnasieeleverna i Göteborg är sommarlovskortet avgörande för en meningsfull fritid. Utan buss eller spårvagn kan vi inte röra oss fritt i staden, för att exempelvis se en film på bio med våra kompisar, spela fotboll på Heden eller bada i Delsjön när rekordvärmen slår till. Dessutom sommarjobbar många av oss som feriearbetare eller vikarier på olika håll i staden under lovet. Det vore ett hån ifall de tunna ferielönerna skulle gå till att finansiera resan till och från jobbet.

När SSU kampanjar på gymnasieskolorna och berättar att vi lyckats driva igenom sommarlovskortet igen här i Göteborg är reaktionerna uteslutande glada – samtidigt som klasskompisar som är bosatta i vissa kranskommuner sorgset svarar att de önskar att deras kommun kunde erbjuda dem samma förmån.

Därför välkomnar vi Socialdemokraternas vallöfte om avgiftsfria sommarlovskort till alla unga och studerande i hela Sverige – men vi vill gå längre.

Det är inte enkelt att ta sig in i vuxenlivet efter studenten idag. Lönerna för oss unga på arbetsmarknaden och studiemedlet från CSN matchar inte alls de höga hyrorna på bostäder. Därför var det ett extra hårt slag för oss när moderatstyret i Göteborg inte bara drog in sommarlovskortet de första två åren av sin mandat­period, utan dessutom chockhöjde ­priset på periodbiljetter för Västtrafik mellan 2018 och 2019. Det är helt obegripligt hur man kan gå fram med politik som gör kollektivtrafiken mer otillgänglig när de uppsatta klimatmålen pekar på att vi behöver resa mer kollektivt.

Tyskland är ett exempel på ett land som istället satsar på kollektivt resande som både ett svar på inflationen och de stigande bränslepriserna och som en del av arbetet för att nå klimatmålen. Biljetterna för nio euro per månad som man kunde åka på överallt i hela Tyskland blev en stor succé och visar på att de flesta människor vill åka kollektivt om de har möjligheten. Sverige, och inte minst Göteborg, behöver ta efter.

Här ser vi flera förslag från Socialdemokraterna på liknande spår. S i Västra Götaland har ett vallöfte om att frysa biljettpriserna för Västtrafik. Samtidigt vill Socialdemokraterna i Göteborg gå längre och sänka biljettpriset med 100 kronor. Och så finns det nationella vallöftet från S om avgiftsfri kollektivtrafik under sommaren för oss unga. Alla dessa förslag är bra åtgärder som möjliggör för flera av oss att överhuvudtaget få ihop sin vardag.

Att man just formulerat vallöftet till förmån för “unga och studerande” är dock varken konkret eller tillräckligt. Som Sveriges arbetarparti håller det inte att premiera studenter men inte unga arbetare. En sådan garant för ungas ekonomi måste omfatta alla oss unga. Socialdemokraterna ska säkerställa att alla kan påbörja vuxenlivet jämlikt.

Problemen försvinner inte heller när skolorna och universiteten öppnar igen i augusti; när sommarlovet tar slut är det åter skolkortet som gäller för oss gymnasieungdomar. Då är våra busskort endast giltiga på vardagar mellan vissa tider för att vi ska kunna ta oss till och från skolan avgiftsfritt och vallöftena kommer snart att visa sig otillräckliga. Även om det är en oerhört viktig princip att alla ska kunna ta sig till sin skola på lika villkor så räcker det inte att jämlikhetslöftet för unga tar slut där. Det måste vara möjligt för varenda ungdom i Göteborg att kunna träffa sina klasskompisar som bor på andra sidan stan också utanför skoltid, och att kunna ta sig till sin träning utan att vara beroende av egen bil eller en förälder som kör. Annars kan ingen ung i Göteborg på allvar känna sig fri och självständig.

Det enda rimliga är att vi gemensamt går samman och investerar i oss, såväl min som kommande generationer, och gemensamt finansierar utbyggnaden av gröna resor i Göteborg. Därför vill vi att kollektivtrafiken ska vara kostnadsfri för alla oss unga i Göteborg året runt upp till 25 år. Det är en frihetsreform för en ökad jämlikhet för ungdomar i Göteborg, samtidigt som den gröna omställningen kräver en storsatsning och ökade resurser till kollektivtrafiken i vår stad.

För gymnasieeleverna, för studenterna och för de unga arbetarna.