Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Klimatavgift istället för bensinskatt – och pengarna direkt till medborgarna

Bild: Bild: PONTUS LUNDAHL/TT

Dagens ETC.

Börjar det bli dags att reformera bensinskatten i stället för att bara höja den?
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Börjar det bli dags att reformera bensinskatten i stället för att bara höja den? Allt fler röster höjs för att göra omställningen mer rättvis och mindre byråkratisk genom att dela ut intäkterna från de styrande skatterna direkt till medborgarna. Är bensinskatten det första steget på den resan?

För varje liter bensin vi tankar så är 2,57 kronor koldioxidskatt. Tanken med bensinskatten var god, de fossila bränslena skulle fasas ut och då framstod det som klokt att beskatta bensinen och använda pengarna till, vätgas, vindkraft, ­el-vägar, CO2-lagring, kollektivtrafik, skog i fjärran länder eller något annat som politiken just då trodde på.

Men om vägen är okänd så famlar vi i mörkret. Kan det vara bättre att ta bort CO2-skatten på bensin och diesel och ersätta den med en klimatavgift på fem kronor per liter?

Avgiften skall inte gå till statsbudgeten och inte disponeras av politiker eller ekonomer. Alla intäkter från avgiften delas istället ut lika till alla medborgare så att vi själva kan välja hur vi ställer om, ju mindre vi släpper ut, ju mer tjänar vi.

Individer, företag och organisationer kan själva hitta sin egen hållbara väg. Om staten släpper lite på frågan om hur alla bör göra och istället rustar människor så att de själva kan lösa sina problem så kanske omställningen inte är så oöverstiglig?

Initialt blir utdelningen ett par tusen kronor per person och år. Ju mindre CO2 du släpper ut ju mer av det stannar i plånboken, i takt med att vi även avgiftsbelägger importen av flygbränsle, kolkraft, fossilgas och fartygsbränsle så kommer utdelningen att öka.

Staten kan sedan minska på antalet kommittéer och utredningar som skall lösa våra problem. Var och en ställer om efter eget gottfinnande, från ett fossilt samhälle byggt på oljeimport till ett samhälle som drivs med svensk el och svenska biobränslen där pengarna går till landsbygden som producerar energin i stället för till oligarker och oljeshejker.

Varje år höjer vi avgiften med en krona, men vi låter den aldrig bli ett politiskt verktyg för att stötta särintressen, intäkten går tillbaka till medborgarna, lika mycket till alla.

Statsbudgeten bör inte finansieras med en skatt på utsläpp som förstör för kommande generationer. I hundra år har Sverige och världen stadigt blivit bättre, låt det även fortsättningsvis vara vår gemensamma ambition.

Vi tror att människor vill ställa om och ta hänsyn till naturen och kommande generationer om styrmedlen är rätt och de får förutsättning att göra omställningen på sitt eget vis i sin egen takt.