Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: KD har kidnappat Jesus i Europavalet

Bild: Foto: Anders Wiklund/TT

Dagens ETC.

Debatt av Anna Ardin:Som kristen är den här EU-valrörelsen kanske den viktigaste någonsin. Klimatfrågan, demokratin och själva människovärdet står på spel.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Det har varit mycket tal om kristna värderingar den senaste tiden. Och det är något som är viktigt för mig, något som hänger nära samman med Jesus Kristus. Något som hänger samman med att leva enligt Guds vilja. Men det jag kallar Jesus stavas på något helt annat sätt för andra. Ibland stavas det vägen, ibland sanningen och ibland livet. Jag ser Jesus hos den som har kärlek i sitt hjärta, även om den kallar det Allah, krishna, humanism eller sunt förnuft. Att leva ett liv ”i sanning” är en av de djupaste kristna värderingarna som återkommer i alla livsåskådningar. Utan att för den sakens skull vara varken självklart eller enkelt. Kristna värderingar förpliktigar. Att leva som en bra människa ställer höga krav.

I den här valrörelsen har kristna värderingar dock använts som något helt annat. Något jag som övertygad kristen inte alls känner igen mig i. Mina systrar och bröder i tron är nämligen de som verkar för att skapa vägar mellan hjärtan. Inte de som använder ordet Jesus som en vattendelare för att skilja människa från människa. Mina trossyskon är de som kämpar för att insikten om att mänskligheten är ett enda vi. Det är motsatsen till att använda Jesus för att befästa vi och de. Jesus är vägen, inte staketet. Jesus inspirerar till att söka sanningen, och det skär i min själ när han används för att baktala goda människor med någon annan tro.

Baptistpastorn och medborgarrättskämpen Howard Thurman sa att vi måste göra det som får våra hjärtan att sjunga, för världen behöver människor med hjärtan som sjunger. Jag kan inte förstå det på något annat sätt än att våra hjärtan sjunger när vi bejakar den kallelse var och en av oss har fått från Gud. Och nu kommer den stora frågan: finns det någon kristen vars hjärta sjunger när KD:s ungdomsförbund visar bilder på utsatta flyende människor för att illustrera svenskarnas ”lidande” att behöva ta emot de som flyr? När KD:s toppkandidat Sara Skyttedal kallar folk som vill värna skapelsen genom att flyga mindre för ”dumpuckon” och själv lovar att flyga MER - som kompensation för våra ansträngningar att rädda klimatet? Eller när deras andra representant Lars Adaktusson medvetet sökt sig till att tala på ett högerextremt hatmöte där fascismen anses fridfull, homosexualitet en sjukdom och antisemitiska konspirationsteorier är accepterade. Jag kan inte tro det.

KD har också affischerat halva Sverige med budskapet ”Make EU lagom again”. Alltså en svensk version av Trumps ”Make America great again”. Det är ett budskap som högerextrema har på kläderna, bland annat när de trakasserar ursprungsbefolkning i USA. Genom att anspela på Trump får KD inte mitt hjärta att sjunga direkt, utan snarare att tänka på hans vidriga kvinnosyn, på hans burar för barn som separerats från sina föräldrar vid mexikanska gränsen, och på hans kamp för att stifta lagar för att människor från vissa länder ska stämplas som terrorister och stängas ute.

Jag ser också hur det rimmar väl med den radikaliserade politik KD fört den senaste tiden. Jag ser hur de öppnar dammluckorna för den fascistiska strävan efter monokultur som pågår, en politik som när man drar det till sin spets leder till utrensningar av det som avviker. På samma sätt som Trump gör KD detta i de kristna värderingarnas namn. För mig är detta mer som ett kidnappande av Jesus än att följa honom.

Europa behöver jämlikhet, frihet och syskonskap. Europa behöver stå starkt mot klimatförändringarna. EU ska förstås vara lagom mäktigt. Men ingenting tyder på att det är lagom som verkligen avses. Snarare är det en extrem tolkning av ”kristna värderingar”, där utrymmet för allt det jag håller heligt i min kristna tro krymper när fler än SD aktivt radikaliseras.

Som kristen är den här EU-valrörelsen kanske den viktigaste någonsin. Klimatfrågan, demokratin och själva människovärdet står på spel.

Ingen demokrat på soffan den 26 maj!