Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Järnvägspolitiken har spårat ur

Bild: Bild: Viktor Adolphson/TT

ETC Göteborg.

"Tågtrafiken måste börja fungera och det är dags för politiskt ansvar för detta totala misslyckande och passivitet."
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Det har nästan blivit mer regel än undantag att tågtrafiken framför allt mellan Göteborg och Stockholm inte fungerar. Är det inte signalfel så finns det fler alternativ till att tågtrafiken inte fungerar. Nedrivna kontaktledningar och personer på spåren är bara några av orsakerna till ständiga fel i tågtrafiken.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

Det är dags för politiskt ansvar för en tågtrafik som inte fungerar. Nu tänker jag inte på den allt mer sämre service med att resecentrum bara finns i de tre största städerna. Bara hur detta sköts är anledning till mycket kritik. Nu koncentrerar vi oss på att själva tågtrafiken allt för ofta inte fungerar. Det märkliga med alla fel är att det från politiskt håll inte hörs något. Inte från oppositionen och inte, vad värre är, från regeringen.

Regeringen var väldigt snabb med att så fort den nya regeringens budget gällde berömma sig över att arbetslösheten minskade. Nu gäller det järnvägstrafik som inte fungerar och från regeringen hörs inget. Det är anmärkningsvärt. När Postnord fick kritik för att allt för många brev inte kom fram, då sade ansvarig minister ifrån. Resultaten med brev som kommer fram måste förbättras.

 

"Om inget radikalt händer snart och det fortsätter som nu, med lägre tilltro till tågtrafiken, får det konsekvenser som vi inte kan förstå."

 

Något sådant eller något annat hörs inte från ansvarig minister eller någon annan i regeringen, eller någon annan politiker. Att inte kunna lita på järnvägstrafiken är allvarligt. Många resor görs mellan de båda största städerna och det gäller både turistresor och affärsresor.

Många reser till möten och med dessa förseningar så blir det många personer som kommer för sent. Till affärsmöten vågar många inte åka med tåg samma dag. Resor sker dagen före med tåg eller, vad värre är ur miljösynpunkt, med flyg. Vad priset sedan är för flygresor och tågresor kan det också skrivas mycket om.

Tågtrafiken måste börja fungera och det är dags för politiskt ansvar för detta totala misslyckande och passivitet. Om inget radikalt händer snart och det fortsätter som nu, med lägre tilltro till tågtrafiken, får det konsekvenser som vi inte kan förstå.

Regeringen måste ta ansvar för misslyckandet i denna fråga och se till att det börjar fungera nu. Allt annat vore förödande.

Ämnen i artikeln