Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Hejdundrande seger för tåg

Bild: Aappp/Shutterstock

Dagens ETC.

Det är väl bara smutsiga dieseltåg på kontineten, så varför inte flyga lika gärna? Det där har vi nog alla hört. Men ­verkligheten är att tåg alltid är klimat­vänligare än flyg.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

”Det är väl ingen vits med att åka tåg i Europa för klimatets skull – där nere går ju tågen på kolkraft!” sägs det ibland. Men det argumentet har nu bevisats vara felaktigt. I en ambitiös genomgång har tidskriften Miljö & Utveckling jämfört klimatutsläppen för tåg respektive flyg vid en tänkt resa genom tolv europeiska länder. Jämförelsen slutar i en hejdundrande seger för tågresorna.

I Sverige och Finland minskar ­klimatpåverkan med hela 99 procent om man tar tågen, som drivs på förnybar el och knappast ger några klimatutsläpp alls. Även i Norge, Nederländerna, Schweiz, Frankrike och Österrike ligger klimatvinsten på 90 procent eller mer.

Till och med Tyskland, ökänt för sin kolkraft, har miljövänliga tåg­resor så länge man åker med medel- eller långdistanståg. Det är nämligen bara de tyska regionaltågen som går på icke förnybar energi. Och i Italien, sammanställningens sämsta land, ger tågen ändå en klimatvinst på 40 procent jämfört med flyget.

På köpet i tidningens genomgång får man oväntade kunskaper om järnvägsbolagens klimatambitioner. Nederländska järnvägsbolaget NS har till exempel solceller på flera av sina servicehallar, och sex egna vindkraftverk utanför Amsterdam. I Frankrike tar man vara på tågens bromskraftsenergi, som används i stationer och närliggande bostads­områden, och i Österrike har ÖBB planterat 10 000 träd av 200 olika arter på sina banvallar och bangårdar. 

Heja tågen!