Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Gilla grisar i stället för att ”gilla gris”

De pengar som Svenskt kött har fått för att få ungdomar att äta mer gris, borde satsas på klimatomställningen i stället, skriver nystartade kampanjen Gilla grisar.
De pengar som Svenskt kött har fått för att få ungdomar att äta mer gris, borde satsas på klimatomställningen i stället, skriver nystartade kampanjen Gilla grisar. Bild: Bild: Shutterstock

Dagens ETC.

Varför ska vi äta mer gris när klimatkrisen hänger över oss? De 27 miljoner kronor som Svenskt kött har fått av EU för att driva kampanj för ökat köttätande borde satsas på klimatomställningen i stället, skriver nystartade motkampanjen Gilla grisar
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

På EU:s hemsida för kampanjen ”Gilla gris” kan man läsa att Svenskt kött får nästan 27 miljoner kronor för att människor i Skandinavien äter mindre kött. För att kontra denna trend, som enligt prognoser annars kommer att fortsätta, beviljas Svenskt kött alltså 26,9 miljoner kronor för att kunna driva en tre år lång kampanj där man söker uppmuntra, genom sociala medier och influencers, till att öka konsumtionen av griskött, speciellt bland yngre människor, som äter mindre kött generellt, men specifikt från gris.

Vi, och många andra, anser att det faktum att människor äter mindre kött är extremt positivt. För grisarna, för vår hälsa, för klimatet, och framförallt för vår framtid. Att spendera 27 miljoner kronor i skattepengar på att förhindra detta är enligt oss totalt världsfrånvänt. Den här kampanjen gynnar alltså ingen annan än djurindustrin.

Företag som producerar veganska produkter blir fler och fler, och det går bra för nästan alla eftersom att det finns en stor efterfrågan på ­veganska och klimatsmarta livsmedel hos unga människor. Människor som har framtiden framför sig och kommer vara med när ”kris” i ”klimatkris” stryks under fler och fler gånger. Människor som har en minst sagt legitim anledning att välja bort kanske inte bara kött, utan alla animaliska produkter.

Vi har startat motkampanjen ”Gilla grisar” för att kontra originalkampanjen. Vi har inga influencers. Vi har inga 27 miljoner. Men vi går inte med på detta. Vi tänker inte stå tysta och låta den här bakåt­strävande kampanjen bedrivas ostörd. Vi vill inte ha vår framtid raserad, och vi vill inte att EU-pengar ska användas för att påskynda detta.

Sammanfattningsvis vill vi avsluta med förslag på vad de 27 miljonerna skulle kunna ha spenderats på, som alla är bättre alternativ än ”Gilla Gris”:

• Anlita experter i stället för influencers för att informera allmänheten om hur verkligheten faktiskt ser ut, och hur den obestridligen kommer att se ut väldigt snart om vi inte ändrar vårt sätt att leva.

• Hjälpa bönder inom djurindustrin att ställa om till växtbaserad produktion.

• Utbilda politiker och andra relevanta yrkespersoner om hur djur­industrin, vår hälsa, djurens situation, hållbarhet och klimatkrisen hör ihop, och om hur bråttom det är.