Debatt. .

2017-04-28 04:00
En av männen som arbetar som ”leveranspartner” för Uber eats uppger att han tjänar mellan 700 och 1 000 kronor efter skatt, för runt 40 timmars arbete i veckan.   Bild: Gustav Gelin
En av männen som arbetar som ”leveranspartner” för Uber eats uppger att han tjänar mellan 700 och 1 000 kronor efter skatt, för runt 40 timmars arbete i veckan.

Gärna kreativa företag – men med schyssta villkor

”Därför startar nu Transportarbetareförbundet en kampanj för tryggare anställningar och schyssta villkor i plattformsföretagen.”

I dagens samhälle är tid pengar. Många vill effektivisera arbetsplatsen så långt det går, lika vanligt är det att man vill få vardagspusslet att gå ihop lite lättare. Det är där matbuden kommer in.

Någon som levererar lunchsalladerna till arbetsmötet eller den varma maten direkt hem till stressande småbarnsförälder i storstaden. Ibland med cykel, ibland med bil men ibland även helt utan fordon och istället lätt joggandes fram genom kvarteren.


BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8


De personer som arbetar i den så kallade gig- eller plattformsekonomin vittnar om farliga och osunda arbetsvillkor

Transportarbetareförbundet har sedan en tid behövt förhålla sig till företag som försöker framstå som innovativa och moderna. Taxibranschen var tidigt ansatt av dessa fenomen. 

Låt mig då säga detta: Vi är inga bakåtsträvare. Självklart är det bra med kreativitet, innovation och nya arbetstillfällen. Men inte på bekostnad av anställningsvillkor och arbetsmiljö. Här måste hela fackföreningsrörelsen vara på tå och ligga steget före när det gäller hur vi skall bemöta och hantera den här typen av oseriöst agerande.

Budföretagen i gigekonomin har alla liknande verksamheter. Det som skiljer sig åt är anställningsformen. Ett av företagen, Foodora, har tagit ett steg i rätt riktning genom att faktiskt anställa sina cykelbud. Däremot lämnar arbetsvillkoren, med en månads anställning åt gången, undermålig arbetsmiljö och mycket oklara försäkringsvillkor övrigt att önska.

Företaget har än så länge konsekvent vägrat att teckna kollektivavtal med oss med motiveringen att det inte passar företagets affärsmodell. Vi har hört argumenten förut och kommer naturligtvis inte acceptera det som skäl för att inte ge våra medlemmar schyssta villkor.

En annan av konkurrenterna, Uber Eats, jobbar helt annorlunda. De som levererar mat på Uber Eats plattform är inte anställda av företaget utan är antingen anställda av ett egenanställningsföretag eller har F-skatt. Uber Eats anser vidare att det är restaurangen som är uppdragsgivare till cykelbuden och att restaurangen därför har större ansvar för arbetsvillkoren och arbetsmiljön än Uber Eats.

Det vore intressant att veta om alla de restauranger som är anslutna till tjänsten är medvetna om detta. Det som är viktigast att notera är att om Foodora kan ha anställda cykelbud så kan även Uber Eats ha det.

Plattformsföretagen hävdar gärna att de som utför arbete via deras plattform är egenföretagare. Problemet är att ”företagaren” inte har något företag att utveckla, utan är helt beroende av plattformen för arbete. Det är företagen som styr hur och när man kan jobba. ”Egenföretagaren” får ta riskerna men saknar makten. Den här synen på arbetare är inte ny. Snarare speglar den hur arbetsmarknaden fungerade på 1800-talet.

Arbetsgivarens vilja att individualisera arbetstagarna måste bekämpas med den gamla idén att arbetstagarna är starkare tillsammans. Hittills har den fackliga organiseringen kraftfullt motarbetats av dessa så kallade moderna företag. Vi har medlemmar som sparkats när det blivit känt för företaget att de är fackligt organiserade. Något som givetvis är oacceptabelt och visar på en allt annat än en modern syn på företagande. 

Vi känner igen problemen från andra delar av arbetsmarknaden. Det handlar om allmän visstid med korta anställningskontrakt och få eller inga garanterade timmar. Det handlar om utnyttjande av underleverantörer eller falska egenföretagare för att slippa ansvar och flytta ner riskerna till de anställda. Och det handlar om en kultur där arbetare förväntas hålla tyst och acceptera de villkoren som dikteras.

Transportarbetareförbundet vill se följande lösningar:

• Ta bort allmän visstid som anställningsform. 

• Begränsa möjligheterna att ha egenföretagande i en ställning som liknar anställning.

• Egenanställningsföretag borde falla under samma lagstiftning som bemanningsföretagen. 

Fackföreningsrörelsen har kommit långt med anställningstrygghet, semester och arbetsmiljöfrågor. Men vi ska inte glömma att det som vi ser som självklarheter idag är sådant som vi och tidigare generationer kämpat hårt för. För att förhindra att vi nu går bakåt i utvecklingen måste vi fortsätta att organisera oss. Vi måste fortsätta att kämpa också för dem som inte har trygga anställningar. 

Därför startar nu Transportarbetareförbundet en kampanj för tryggare anställningar och schyssta villkor i plattformsföretagen. Ett schysst gig är värt mycket.

DIGITAL PRENUMERATION

TVÅ VECKOR GRATIS!

Läs alla artiklar från Dagens ETC utan kostnad första två veckorna. Därefter är priset 199 kronor/månad. Ingen bindningstid. Du får dessutom Dagens ETC direkt till din mejl, alla dagar i veckan. Beställ för att läsa direkt.

Genom att klicka på ”Prenumerera” godkänner du prenumerationsvillkoren och samtycker till att ETC-företagen hanterar dina personuppgifter

Markus Pettersson  
Tf ordförande Transportarbetareförbundet