Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Gapf är inte värdiga att hedra Pela och Fadime

Bild: Janerik Henriksson/TT

Dagens ETC.

Vi ska bekämpa heders­förtrycket, men vi ska inte bekämpa religionsfriheten. Det har organisationen Gapf missat. Iställer agerar man springpojke åt främlingsfientliga krafter.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Mordet på Jîna Mahsa Amini har skakat om världen. Religiöst betingat förtryck är inte värdigt år 2022. Alla demokratiskt sinnade människor borde kunna skriva under på att mänskliga rättigheter alltid ska bejakas, samt att förtryck och inskränkningar i en kvinnas autonomi över sin egen kropp ska motarbetas.

Därför ter det sig konstigt att en organisation som påstår sig stå upp för mänskliga rättigheter och kvinnors rätt till sin kropp går ut med förslag om att inskränka flickor och myndighetspersoners fria vilja.

Organisationen Gapf, döpt efter Pela och Fadime, två offer för heders­våld, arbetar för att motarbeta hedersförtryck. Enligt dem själva ska organisationen kämpa i enlighet med FNs människorättsliga deklarations anda, mot diskriminering oavsett i vilken form.

Under Fadimegalan 2020 som Gapf anordnade presenterade de 64 punkter om hur hederskultur kan förebyggas och bekämpas. Bland annat bör länder, menar Gapf, ”förbjuda hijab på flickor under 18 år i för-, grund- och gymnasieskolor”, samt förbjuda hijab, burka och niqab för anställda på myndigheter och statliga institutioner samt på de organisationer som utför uppdrag enligt direktiv från myndigheter, till exempel friskolor.

Vi undrar hur dessa förslag går ihop med artikel 30 i barnkonventionen, som fastslår barns rätt till sin religion, artikel 18 i FN:s deklaration om mänskliga rättigheter, som fastslår religionsfriheten, och artikel 9 i Europeiska Människorättskonventionen som säkrar rättigheten att både tro och utöva vilken religion man vill?

Vi ser varken hur förbud mot slöja för barn och myndighetspersoner kan anses lämpligt i ett av världens mest demokratiska samhällen, Sverige, eller hur det skulle skydda fri- och rättigheter. Hederskultur är inte synonymt med religion. Normer och hederspräglade värderingar förekommer i alla religioner, och även bland icke-troende grupper. Det betyder varken att alla anhängare av dessa religioner lever med hedersnormer, eller att de inte har några alls. Att endast koppla islam eller muslimer som skyldiga till hederskulturen är fel gjort av Gapf, vi kan till och med kolla på kvinnorna de döpt sin organisation efter för att se att den hypotesen inte stämmer.

Argumenten Gapf lägger fram är att många barn tvingas till att bära slöja, och därmed ska inget barn få bära slöja. Det är för oss ett ytterst osvenskt förhållningssätt, ovärdigt ett öppet och demokratiskt samhälle. Gapf:s förslag ger oss associationer till sekularism á la Frankrike, även kallad laicité. Franska politiker och Gapf verkar ha samma uppfattning om att tvinga barn till att bli ”fria” mot deras vilja. Är det inte paradoxalt? Likaså verkar båda vara så allergiska mot åsynen av religiösa attribut att de är beredda att stänga dörren för muslimska kvinnors möjlighet att inneha positioner i offentliga förvaltningar.

Vad får det för konsekvenser på sikt? Tror ni att vi någonsin kommer kunna nå ett sammanhållet Sverige, där alla, oavsett religiös bakgrund, engagerar sig i samhället och kämpar för att Sverige ska bli ett bättre land? Det enda Gapf uppnår med dessa förslag är att agera springpojkar åt främlingsfientliga krafter som sedan kommer beskylla muslimska kvinnor för att inte vilja integreras eller arbeta. För visst låter det rimligt att muslimska kvinnor ska integreras och arbeta, samtidigt som de inte får vara muslimska kvinnor medan de arbetar?

Gapf är inte värdiga att hedra vare sig Pela eller Fadime. Vi ska bekämpa hedersförtrycket, men vi ska inte bekämpa religions­friheten – de är inte synonymer.