Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Det krävs politiska satsningar för att flygandet ska minska

”Vi vill att Sverige successivt upphör med subventioner till flygplatser och flyg med hänsyn tagen till glesbygden. Ett exempel är Norrköping. Där har kommunen år efter år stöttat flygplatsen med cirka 20 miljoner kronor per år”, skriver dagens debattörer
”Vi vill att Sverige successivt upphör med subventioner till flygplatser och flyg med hänsyn tagen till glesbygden. Ett exempel är Norrköping. Där har kommunen år efter år stöttat flygplatsen med cirka 20 miljoner kronor per år”, skriver dagens debattörer Bild: BILD: Norrköping Airport

Dagens ETC.

DEBATT.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

Dagens ETC rapporterade förra veckan om offentliga subventioner av flygplatser och om den skatterabatt flyget har i relation till vägtrafiken. Feministiskt initiativ välkomnar granskningen. Vi ifrågasätter flygets roll som dominerande transportmedel för såväl pendling som semesterresor. Flyget har en plats i en värld där människor behöver mötas men antalet flygresor måste minskas drastiskt för att vi ska kunna nå klimatmålen.

Fi har en bred politik för att främja omställningen från flyg till tåg. Vi vill att Sverige successivt upphör med subventioner till flygplatser och flyg med hänsyn tagen till glesbygden. Ett exempel är Norrköping. Där har kommunen år efter år stöttat flygplatsen med cirka 20 miljoner kronor per år. De senaste åren har den även fått extra koncernbidrag för att kunna satsa och försöka bli ekonomiskt bärkraftig. F! Norrköping har ifrågasatt om det är rimligt att satsa kommunala pengar på klimatskadlig verksamhet. I vår senaste budget för kommunen slopade vi hela bidraget och det extra koncernbidraget och fick därmed nästan 44 miljoner. Dessa pengar bidrog starkt till att vi kunde satsa på till exempel avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar och pensionärer och en lönesatsning på undersköterskor och barnskötare.

 

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

Nationellt verkar vi för att momsen på både utrikes och inrikes flygresor höjs till 25 procent. Vi vill se en tillgänglig kollektivtrafik i hela landet, där tåg är billigare än flyg och hela tågnätet byggs ut. I dagsläget är flyget i vissa fall en nödvändighet för transporter till och från orter i glesbygden. Målet är att kunna bo var som helst i Sverige och ändå kunna resa miljövänligt.

Redan i vårt budgetförslag för 2018 visar vi hur omställningen kan påbörjas. Vi stödjer regeringens förslag om en flygskatt men vill gå längre med 30–40 procent högre flygskatt än den redan beslutade. Sverige måste parallellt med införandet av en nationell flygskatt verka för att Chicagoöverenskommelsen rivs upp så att en internationell beskattning av flygbränsle kan införas.

För att skapa ett alternativ till -flyget behövs en satsning på utbyggnad av järnvägsnätet i norra och mellersta Sverige, och vi flyttar därför inledningsvis en miljard kronor från investeringar i väg till investeringar i järnväg. Vi välkomnar satsningen på Norrbotniabanan som ingår i statens trafikplan 2018–2019 och en fyrspårig förbindelse mellan Stockholm och Uppsala. Satsningarna ska gå till en fungerande persontrafik och möjliggöra pendling längs Norrlandskusten.

 

I budgeten presenterar vi också en fyraårig satsning med 1,5 miljarder kronor extra per år, på utökat underhåll för att kompensera för det eftersatta järnvägsunder-hållet. I samband med det bör också vinstkravet på SJ tas bort, för att på så underlätta SJ:s arbete med att erbjuda ett bekvämt, miljövänligt och prisvärt sätt att resa.

Det behövs också ett intersektionellt perspektiv på transportpolitiken. Vad gäller långväga inrikesresor står män för över 60 procent av flygresorna och höginkomsttagare är överrepresenterade, enligt Transportstyrelsen. Samhället måste sluta subventionera en verksamhet som är oerhört skadlig för klimatet och som endast är tillgänglig för en liten andel av befolkningen. Vi bör i stället använda dessa pengar till att göra samhället mer tillgängligt, jämställt och jämlikt.