Hoppa till innehållet

Replik

Debatt: De blågröna saknar politik för att ställa om trafiken

Att bara satsa på cykeltrafiken i Stockholm räcker inte för att minska utsläppen, skriver debattören.
Att bara satsa på cykeltrafiken i Stockholm räcker inte för att minska utsläppen, skriver debattören. Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

Dagens ETC.

Det stora problemet med den blågröna trafikpolitiken i Stockholm är inte främst avsaknaden av cykelsatsningar utan av ett helhetsgrepp på att minska utsläppen från vägtrafiken. Det menar Rikard Warlenius (V), vice ordförande i trafiknämnden.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

För att klara Parisavtalets klimatmål om högst 1,5-2 graders global uppvärmning behöver utsläppen av växthusgaser halveras till 2030 och vara i princip noll till mitten av seklet. För Stockholms del innebär det främst att en snabb omställning av transportsektorn krävs.

Efter Stockholm Exergis beslut tidigare i år om att för gott stänga ner kolkraftverket i Värtahamnen är Stockholms el- och värmeförsörjning i stort sett fossilfri. Den klart största källan till koldioxidutsläpp i Stockholm är därför nu vägtrafiken.

För att snabbt minska utsläppen från trafiken krävs djärvhet och ett helhetsgrepp. Det blågröna styret har rullat ut förhållandevis ambitiösa planer för cykelbanor. Vi är inte nöjda, för fortfarande sker undermålig cykelplanering i staden och vi anser att majoriteten i stort sett missade tillfället att under pandemin ytterligare omfördela gaturummet till förmån för gående, cyklande och kollektivtrafik. Men det går åt rätt håll.

Men det räcker inte med cykelsatsningar för att kraftigt minska utsläppen. Vägtrafik kommer att behövas, men den behöver minska och ske utan klimatfarliga utsläpp. Därför behövs kraftfulla insatser för att snabbt elektrifiera hela vägtrafiken.

Där saknar det blågröna styret i Stockholm riktning. Fortfarande, över två år in i mandatperioden, har det inte fått fram en plan för hur vägtrafiken ska ställas om. Trots att det är vår viktigaste klimatfråga. Vi ser hur många stockholmare försöker bidra genom att exempelvis skaffa laddbara fordon. Men den som saknar egen tomt eller garageplats har små möjligheter att kunna ladda bilen.

Vid hyreshusen i området där jag bor blir sladdar upp till balkonger och in i fönster en allt vanligare syn. Så kan vi inte ha det, en ordentlig laddinfrastruktur behöver byggas ut i hela staden.

Vänsterpartiet har lagt många förslag för att minska vägtrafikens utsläpp, men inte fått gehör för dem. Dit hör ett mål om att elektrifiera alla godstransporter till år 2030, möjlighet för ellastfordon att utnyttja kollektivtrafikfiler, miljözoner dit nya fossilbilar saknar tillträde i syfte att snabba på övergången till eldrift. Vi har också föreslagit åtgärder för minskad vägtrafik, såsom betydligt fler gågator, infartsparkeringar, lägre avgifter i kollektivtrafiken, med mera.

Det blågröna styret skryter om sina cykelsatsningar. Men en övergripande plan för hur vägtrafikens stora klimatutsläpp ska minska saknar de tyvärr.

Ämnen i artikeln