Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Återskapa ”hela folkets järnväg”

Bild: Bild: Fredrik Sandberg/TT

ETC Göteborg.

"Effektiva pendeltåg med låga avgifter minskar bilpendlingen."
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Järnvägens problem beror på marknadsexperimentet med avreglerad järnväg. Förseningar och inställda tåg drabbar både privatpersoner och företag och beräknas kosta samhället 5 miljarder per år enligt Trafikverket.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

 

Vänsterpartiet anser att järnvägen är ett grundläggande samhällsansvar och att underhållet måste förstatligas om man ska kunna komma tillrätta med det allvarligt eftersatta underhållet. Trafikverket bör ansvara för att skapa en sådan samhällsägd organisation.

Det behövs också stora investeringar i järnväg för att Sverige ska kunna minska fossila utsläpp och hejda de allvarliga klimatförändringarna. Sverige kan lånefinansiera stora delar av åter-och nyinvesteringar i järnvägsinfrastruktur, eftersom det skapar värden för framtiden och kostnaden därför kan fördelas över längre tidsperiod. 

 

"Mer godstrafik behöver gå på järnväg och då är hamnbanan till Göteborgs hamn en viktig länk."



Från Göteborgs och VG-regionens horisont finns flera viktiga tåglinjer där investeringar behövs t.ex. Bohusbanan och förbättrad tågtrafik till Oslo och tåg till Landvetter-Borås. Effektiva pendeltåg med låga avgifter minskar bilpendlingen. Mer godstrafik behöver gå på järnväg och då är hamnbanan till Göteborgs hamn en viktig länk. På sikt behövs även höghastighetståg som minskar inrikesflyg, får fler att välja tåget och också avlastar nuvarande banor så att man kan köra fler regiontåg och mer godstrafik.

Tåg är samhällsservice. SJ ska ha skyldighet att trafikera hela Sverige och då behöver avkastningskravet slopas och SJ ges företräde till tågnätverket. Genom detta och förstatligande av underhållet och stora investeringar kan vi åter få en "hela folkets järnväg" som blir en spjutspets i övergången till ett fossilfritt Sverige.

Ämnen i artikeln