Hoppa till innehållet

ETC Göteborg

Debatt: Återkommunalisera hamnen

Göteborgs hamn.
Göteborgs hamn. Bild: Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

ETC Göteborg.

Terminalbolaget APMT drar Göteborgs hamns goda rykte i smutsen med sina konfliktsökande provokationer, skriver debattören.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Göteborg som står för åsikten.

Konflikten mellan det Maersk-ägda terminalbolaget APM och Hamn 4:an i Göteborg har fått borgerliga debattörer och ledarskribenter att ropa på inskränkningar i strejkrätten. Men istället borde diskussionen handla om privatiseringen av stuveriet i hamnen. Var det så klokt?

Nu trappas konflikten upp av bolaget APMT. Den en och en halv månad långa lockouten av kvällsskiftet i hamnen kommer att drabba hamnens kunder mångdubbelt värre än hamnarbetarnas varslade övertidsblockad.

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det vi gör?
Swisha en peng till: 123 401 876 8

Det är känt från andra hamnar att APMT hellre skapar konflikt än ett bra arbetsklimat. I Göteborg har APMT:s provokationer och nonchalans bland andra inneburit man medvetet brutit mot semester-lagarna.

Bolaget har också frångått tidigare ingångna och väl fungerande överenskommelser, de har dragit in trivselskapande åtgärder, ignorerat skyddsarbete med mera. Dessutom har föreningsfriheten ifrågasatts och i linje med det har man vägrat att förhandla med majoritetsfacket, Hamn 4:ans, representanter. Även när det gällt uppsägningar av dess medlemmar.

Enda tänkbara förklaringen till detta är att man vill försöka underminera Hamnarbetarförbundets ställning. Ständig ovisshet kan skapa osäkerhet och splittring hoppas bolaget, samtidigt som en borgerlig opinion passar på att kräva indragen strejkrätt och andra antifackliga åtgärder.

De flesta hamnarbetarna bor i Göteborg och betalar skatt här. De har med sitt arbete och många gånger långvariga erfarenheter bidragit, i allra högsta grad, till hamnens goda namn och rykte i världen. Nu drar APMT det ryktet i smutsen med sina konflikt-sökande provokationer. När profitjakt och attacker på de anställdas villkor ställs i förgrunden hamnar samhällsintresset i bakgrunden.

Göteborgs politiker måste dra slutsatser av det som händer. Privatiseringen av stuveriet i Göteborgs hamn var ett stort misstag. Genom beslutet om utförsäljning 2009 avsade sig kommunen den demokratiska styrningen av hamnen. Makten överlämnades, tillsammans med de stora investeringar kommunen gjort, till ett fåtal multinationella hamnkoncerner som dominerar branschen. Även om de andra terminalbolagen hittills varit klokare och inte tagit efter APMT:s metoder är situationen illavarslande. Ett dåligt beslut, fattat i neoliberal yra, måste gå att ändra när följderna hotar att bli katastrofala. Kommunen borde snabbt vidta mått och steg för att åter kommunalisera stuveriet. Det skulle förhoppningsvis skapa bättre förutsättningar för ett bra arbetsklimat med goda arbetsvillkor, fungerande rutiner och en organisation som kan återskapa hamnens rykte.

Ämnen i artikeln