Hoppa till innehållet

Slutreplik

Debatt: Alla partier får en hemläxa

"Vi måste tillbaka till våra partiorganisationer för att ta fram nya klimatåtgärder och mål för Umeå som ligger i linje med Parismötets ambitioner". skriver debattörerna.
"Vi måste tillbaka till våra partiorganisationer för att ta fram nya klimatåtgärder och mål för Umeå som ligger i linje med Parismötets ambitioner". skriver debattörerna. Bild: Bild: TT

ETC Umeå.

Anders Sjögren (S) och Sofia Ekman (M) framhåller i sina svar till oss att Umeå kommun har gjort en hel del för luftkvaliteten, liksom för att minska klimatutsläppen. Det stämmer att luftkvaliteten i centrum har blivit bättre. Det beror främst på Trafikverkets så kallade dammbindning, som binder partiklar med hjälp av salt under vissa utsatta perioder. Men samtidigt så fortsätter både trafiken och utsläppen att öka.
Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte ETC Umeå som står för åsikten.

Socialdemokrater och moderater har i decennier velat skapa bättre luft i centrum genom att flytta ut trafiken på en obyggd ringled. Det stora problemet med detta är att det skapar ny trafik och mer utsläpp. Det försvårar därför möjligheten att nå både klimatmålen och att energieffektivisera stadens transporter.  

BRA JOURNALISTIK ÄR INTE GRATIS

Gillar du det du läser?
Swisha en peng till: 123 148 087 0

Denna politik har också lett till stora felsatsningar – Ikea och flertalet exploateringar i centrum är tydliga exempel. De har godkänts med hänvisning till Västra länken, men har försämrat våra möjligheter att nå både klimatgas- och luftkvalitetsmålen. Det är symptomatiskt att Ekman (M) och Sjögren (S) inte nämner målkonflikten mellan luftkvalitet och klimatgasutsläpp i sina debattartiklar.

Vänstern har under lång tid argumenterat för att dessa båda trafikrelaterade miljöproblem måste åtgärdas tillsammans. Vi vill ta ett samlat grepp och tackla dessa två trafikproblem.

Sofia Ekman sätter i sitt svar sin förhoppning till ny teknik och nya resvanor. Ett problem med denna optimism är att de bilar som säljs fortfarande är fossildrivna. De kommer att fortsätta släppa ut klimatgaser i årtionden framöver. 

Samtidigt vet vi att de alternativa drivmedlen inte kommer att kunna ersätta oljan fullt ut. Trafikverket räknar mycket optimistiskt med att trafiken måste ner minst 20 procent för att klimatmålen ska uppfyllas. I det nuläget tycker vi att det är helt oansvarigt att bygga ut vägsystemet. Även om elmotorn kommer att hjälpa oss att lösa det lokala luftproblemet, kommer utsläppsminskningar av klimatgas och energieffektivisering att vara ett bestående problem som måste åtgärdas.

Parismötets klimatmål måste ligga som grund när vi ska skärpa de lokala klimatmålen. Det innebär att alla partier nu fått en hemläxa. Vi måste tillbaka till våra partiorganisationer för att ta fram nya klimatåtgärder och mål för Umeå som ligger i linje med Parismötets ambitioner.

Det måste bli skarpa åtgärder. 

Vi behöver alla försöka tänka nytt och bra. 

Och vi vet att det är bråttom.

Ämnen i artikeln