Hoppa till innehållet

Opinion

Debatt: Alla förtjänar fri kollektivtrafik

Bild: Aleksei Andreev/Shutterstock

Dagens ETC.

Varför begränsa fri kollektiv­trafik till ungdomar? Det är många grupper i samhället som har allt att vinna ekonomiskt på att resan betalas via skatt och inte biljett. Dessutom är det lysande för klimatet.

Det här är en debattartikel.
Det är skribenten och inte Dagens ETC som står för åsikten.

SSU skriver i Dagens ETC (4/10) att alla ungdomar i Stockholm förtjänar fri kollektivtrafik. Särskilt efter succén med sommarlovskort, som faktiskt också blev av i somras med blågrönt styre, är fördelarna uppenbara för alla. Fler får frihet att åka, och ingen behöver jagas av polis för plankning. 

Men gäller detta verkligen bara de unga? Nej, vi har fattigpensionärer, gigjobbare, deltidare, arbetslösa och många andra med låga inkomster som skulle tjäna på att växla från avgifter till skatt.

Alla utom de med de högsta inkomsterna skulle få lägre skattehöjning än kostnaderna för dagens SL-kort.

Och de provkort för bilister som SL (Stockholms lokaltrafik) ibland delar ut har visat sig ha en effekt med minskat bilberoende. Tysklands lågprisbiljett i kollektivtrafiken i somras visade också att efterfrågan på klimatvänligare resande är stor, och att en omställning kräver långsiktiga satsningar i rätt riktning. För klimatet så är det avgörande att kollektivtrafiken får större del av utrymmet, både på gatorna och i budgeten.

En annan fördel med att införa fri kollektivtrafik för alla är att spärr-, kontroll- och biljettsystem kan skrotas. De ekonomiska trösklarna för att hindra folk att ­välja den resurseffektiva och klimatvänliga kollektivtrafiken behöver sänkas, och kostnaderna fördelas på de som tjänar på att folk har råd att resa kollektivt. Det vill säga hela samhället.

Men istället för att pensionärer och ungdomar ska driva separata kampanjer för sin möjlighet att resa avgiftsfritt så kan vi ta ett ­helhetsgrepp. Vi kan med ­SSU:s ord ”öka friheten, minska segregationen och skapa möjligheter” för alla, både unga och gamla.

Det ­hindrar inte att vi ­samtidigt stöttar initiativ för mer kollektivtrafik i glesbygd och på mindre orter där priset inte är den största broms­klossen.

Dags för hela Sverige att byta spår.

Fotnot: Du kan skriva under och starta ­namninsamlingar för fri kollektivtrafik på ­www.frikollektivtrafik.nu