Tävlingar i samhällskunskap, matte och svenska. Där de briljanta eleverna ska få briljera och belönas med medalj, får man förmoda. För att det är för mycket jante i svensk skola. Det är ett av Liberalernas förslag för att lösa krisen i svensk skola.
Det hade varit ett roligt skämt på första april, konstaterar Linnea Lindquist, rektor på Hammarkullsskolan i Göteborg och skoldebattör, lakoniskt på Twitter. Och fortsätter: "Tyvärr visar sig Liberalerna tappa skolfrågan helt och hållet”. Nu är det inte alls roligt, bara tragiskt. Som rektor på en skola i ett av Sveriges mest utsatta områden vet Linnea Lindquist att skolans kris inte handlar om att briljanta elever inte får glänsa, utan om att allt för många elever slås ut på vägen.
I sin kamp för att hålla sig kvar i riksdagen vevar Liberalerna vilt och populistiskt. Men det gamla skolpartiet verkar inte ha någon koll på vad som är skolans riktiga problem idag. Jante är ord som varken marknadsskolans ägare eller kunder har i sin vokabulär. Här slår man sig fram med haussade betyg och sortering av elever efter utbildningsbakgrund. Om någon förlorar på vägen är det som det ska. På en marknad kan inte alla vinna.
Liberalernas utspel om skolan är bara ett i raden från den allt mer mörkblå och brunskiftande koalition som håller på att formera sig på högerkanten den senaste tiden. Kristdemokraterna kör en kampanj: Välfärden är ingen bankomat. De vill stoppa ”samvetslösa kriminella som tillskansar sig miljardbelopp från det gemensamma”.
Det ska till nya lagar, myndigheter och kontrollfunktioner för att stoppa den här miljardrullningen från välfärden, enligt partiet. Synd att partiet glömmer att till skillnad från den här dräneringen av välfärdens resurser, som det redan finns lagar mot, så finns det en helt laglig miljardrullning. Skattefinansierad skola, vård och omsorg som verkligen fungerar som en bankomat för riskkapitalister och aktieägare.
”När du är som svagast så ska välfärden vara som starkast”, skriver Ebba Bush och hennes partikollegor i en debattartikel i DN. Ja, om du inte är en av de svagaste elverna då, för då måste du räkna med att en ansenlig del av de pengar som egentligen ska gå till din skolgång istället ska gå ner i riskkapitalisternas fickor. Det kallas för valfrihet förstår du.
Och så Moderaterna då. Eller SD. Det är svårt att se skillnaden nu för tiden. Men det är Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard och partiets skolpolitiska talesperson Kristina Axén Olin som frontar angreppet. Angreppet på regeringen som går ut på att det är invandringen som har sänkt svensk skola. De tar avstamp i Riksrevisionens granskning av Pisa-undersökningen och uppgifterna om att för många utrikesfödda elever har uteslutits från att göra provet och att det kan ha förskönat resultaten. Nu måste invandringen stoppas för att rädda skolan, skriver de.
Kanske har regeringen verkligen försökt försköna resultatet, tyvärr har debatten om skolan nästan uteslutande kommit att handla om hur väl Sverige står sig i Pisa-undersökningen jämfört med andra länder. Men bakom den jämförelsen finns andra resultat som svenska politiker och svenska väljare borde bry sig mer om. Nämligen att dina föräldrars utbildningsbakgrund får allt större betydelse för hur det går för dig i skolan. Det gäller alla grupper. Svenskfödda, utrikesfödda, flickor och pojkar. Allra bäst går det för dem som kommer från det som enligt Skolverket kallas för socioekonomiskt gynnsam bakgrund och som går på skolor där det framför allt går andra elever med socioekonomiskt gynnsam bakgrund, alltså barn till föräldrar med höga inkomster, stora bostäder och höga utbildningar.
Här kan du läsa Engelska skolan. En koncern som gjort det till sin affärsidé att locka socioekonomiskt gynnande familjer med ordning och reda och extra fina betyg på fredag. Eller Jensen för den delen.
Sämst går det förstås för dem i andra änden. Elever från familjer med låga inkomster och låga utbildningar som går på skolor med många andra elever från familjer med låga inkomster. Och skillnaderna mellan de olika grupperna och de olika skolorna ökar.
Moderaterna kan börja med att försöka få bort alla elever som är födda i andra länder för att höja de genomsnittliga resultaten i den internationella tävlingen. Men om inget annat görs så blir nästa grupp som de får försöka göra sig av med alla elever med lågutbildade föräldrar med låga inkomster. Och sedan blir det pojkarna då, som presterar sämre än flickorna i alla grupper.
Inga SM-tävlingar eller invandringsstopp kommer att lösa krisen i svensk skola. Med det finns en annan väg. Att inte längre låta riskkapitalister och aktieägare använda skolan som bankomat. Allt annat är bara dimridåer i en livsviktig fråga.