Ledare. Johan Ehrenberg.

2019-01-11 03:00
Puffetikett
Dagens ETC

Peak fossilbil, men sen då?

Vi måste inte ha massbilism inne i städer. Det handlar inte om X antal gram giftiga utsläpp. Det handlar om att det finns bättre lösningar.

Världens bilindustri har nått till den nivån där man inte längre kan leva på att producera lika många nya bilar, inte längre kan ständigt öka antalet förstörande motorer som åker på jordens vägar. Det kallas ”peak fossilbil” och är en jätteseger eftersom industrin och dess experter trott att den här utvecklingen var långt borta.

En förändring som de lagt hundratals miljarder kronor på att förhindra. Inte bara genom sin ständiga propaganda för den smutsiga bilen, alla dessa felaktiga påståenden om att det inte finns något alternativ som man använde i trettio år. Världen var låst vid deras gamla teknik eftersom den var så dominant menade man. Inget kunde ersätta deras lösning.

Någon annan borde ordna detta med klimathotet, bilen var en frihet som vi måste ha kvar i sin gamla form (fast de gjorde modellerna större och större år efter år). De senaste tjugo åren har man också arbetat för förlängning av den smutsiga tekniken genom påståenden om ”gröna bränslen” och ökad ”effektivitet”. Ja, ungefär som flygindustrin pratar idag om sin likartade återvändsgränd.


Prenumerera på Dagens ETC:s nyhetsbrev

 

De senaste åren har man istället koncentrerat sig på falska påståenden om alternativen eftersom de ”skapade lika mycket utsläpp”. Vilket är en ren lögn, elbilar är alltid renare än fossildrivna bilar.

På samma sätt har bilindustrin använt miljarder till att påverka och skrämma politiker. Varje utsläppsgräns som föreslagits har varit för hög. Varje begränsning av biltrafiken en fara. Varje krav ett hot mot sysselsättningen. Och de ju fått rätt fram till nu. Det är inte politiken som skapar förändringen i billandet Tyskland. Det är domstolar och rörelser som stämmer förstörarna.

Det är inte politiken i Sverige eller Göteborg som pressar Volvo, det är den kinesiska staten som ställer krav eftersom partiet är rädd för den växande ångesten över de förstörda städernas luft, ja diktaturen hotas också den av människors oro. Inte ens den rigidaste kontrollen över internet och nyheter kan få luften ren i Shanghai. Mot giftig luft hjälper inte ens kommunistpartiets system med sociala poäng och övervakning.

Men framförallt har man undvikit att ta fram alternativen eftersom elbilen hotar lönsamheten för den fossila tekniken, som man lagt ner sitt kapital i. Påståendet har varit det vanliga, den nya tekniken ”kommer sen”, det är ”inte färdigt än” men sanningen är ju att batteriteknik och elmotorer varit färdiga väldigt länge nu, det som händer idag är en förbättring i revolutionär takt (Senaste nytt: med kiselbaserade tillägg till befintliga batterier ökar effektiviteten med 40 procent).

Det som är intressant med teknisk utveckling är att den verkligen tar fart först när det både produceras och forskas. Det är produktionen som tvingar fram lösningar, inte lösningar som skapar produktion.

Alla branscher har samma sjukdom i vår ekonomi. De är djupt konservativa och slåss för kontroll över det existerande, inte förändring som skapar osäkerhet och nya marknader. Det är därför de bästa elbilarna kommer från företag som inte producerat bilar förut. Det här kan man ju skaka på huvudet åt, denna ständiga dumhet som gör att de största investeringarna i norden idag går till mer fossil energi (Preem) och norsk olja. Men det är inte dumhet i form av att man inte vet att det finns en annan väg. Det är dumhet för alla andra men inte kortsiktigt för de som äger idag.

Det branscherna gör är nämligen att pumpa upp ägarnas aktievärden, den motorn är dumhetens verkliga urkraft. Så länge ägarna fått mer kommer företagen inte ändra något. Det är först nu, när bilförsäljningen faktiskt minskar i Sverige som de börjar agera. Det vi ser är därför historiens största kapitalförstörelse pågå framför våra ögon. Världens största branscher faller nu samman (först energiföretagen, sen bilindustrin, sen konstgödslet, sen…)

De tusentals miljarder som blir värdelösa är dock inte huvudägarnas problem, alltså de aktiva privata kapitalägarna kommer ta sig ut via bakdörren, utan det är pensionsfonderna som blir de stora globala förlorarna. Ja, även dina. En del branscher faller fortare än andra. USA:s frackingindustri är en sån, branschen har aldrig gått runt utan hela tiden fått resurser genom finansmarknadens tro att det nån gång ska bli lönsamt. Vilket det självklart inte blir i en värld som kommer tvingas minska på den fossila energin.

Ja, peak fossilbil är en utveckling vi vetat om, men det roliga är att det troligen också blir peak bil. I stad efter stad stämmer medborgare företag och kommuner som inte skapar bilfria alternativ. Kampen om miljözoner i Stockholm är bara en början, den kommunala byråkratin kommer storförlora, inte på grund av politikens tricks, utan för att folk inte längre tror på myten om att alla lösningar är omöjliga och alla förändringar är ”oseriösa”. Vi måste inte ha massbilism inne i städer. Det handlar inte om X antal gram giftiga utsläpp. Det handlar om att det finns bättre lösningar.

Peak bil handlar egentligen inte om teknik, den har funnits där hela tiden, det handlar om att människor som börjar se sig omkring och slutar tro på kapitalförstörarnas löften. Vem vågar låna en halv miljon till en fossilbil som är värdelös om tre år?

Vi står på krönet av dumheten de skapat. Nu vandrar vi nerför backen. Det kommer att gå fort det här.

Johan Ehrenberg
Johan Ehrenberg 

Grundade ETC 1976. Svarar gärna på frågor och skriver mest om ekonomi och politik. Och solceller. Men det är ju politik det med.

Mejl johan@etc.se

Twitter @JohanEhrenberg