Ledare. Andreas Gustavsson.

2015-11-30 04:00

Nu kräver vi gratis resor – i hela Sverige

Politiken behöver din hjälp. Kanske vågar den mer om tusentals, tiotusentals, hundratusentals medborgare pekar mot utgången, skriver Andreas Gustavsson.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på !
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Läs också: Så mycket tjänar du på nolltaxa i din stad och Ledarbloggen: Parismötet öppnar

Igår manifesterade många av oss för att toppmötet i Paris måste – måste! – sluta med en konkret överenskommelse som sänker utsläpp och bromsar uppvärmning. Det finns inget alternativ. Eller, det finns inget alternativ som är kompatibelt med en framtid.

Själv gick jag i en demonstration i Stockholm. Efteråt åkte jag hem med tunnelbana. Tre stationer, 36 kronor.

Samtidigt var all kollektivtrafik i Paris helt avgiftsfri. En tillfällig lösning, anpassad för att klara logistiken kring 147 anländande premiärministrar och presidenter, alltså inte avsedd som en uppfordrande signal inför mötet. Men ändå typiskt. Biljett i Sverige, gratis i Frankrike.

Kollektivt resande är utmärkt för klimatet. Det vet du, det vet jag. Det vet samtliga svenska statsråd, riksdagsledamöter, kommun- och landstingspolitiker. Alla vet. Ändå tänkte ingen den där tanken att låta resorna från manifestationerna vara gratis. Som tack till dem som faktiskt engagerar sig, som påminnelse till den delegation som Sverige skickar.

En enda dag, ett enkelt beslut.

Det är för sorgligt.

Så om någon vill förändra kollektivtrafiken? Inte bara under ett dygn, utan verkligen förändra. Om någon presenterar ett förslag som skulle ge mer rättvis finansiering, med målsättning att fler ska resa?

Kompakt motstånd.

Vi lever i en dyster tid där politiken sviker både sina värderingar och sina väljare. Den skämmer ut sig, abdikerar till sin feghet. Vattenfall kan inte bara sluta bränna kol i Tyskland, hävdar politiken. Om vi inte avhumaniserar migrationspolitiken är välfärden snart utplånad, varnar politiken. Det finns fler exempel. Alldeles för många. Det är den förkrympa politiken. Full av bortförklaringar, förlamad av begränsningar – ibland äkta, oftare inbillade.

Känner du dig sviken? Är du frustrerad, till och med rasande? Bra. Vad som helst är att föredra framför att du smittas av hopplösheten, att du börjar undra om inte politiken trots allt kan ha rätt, oavsett om den talar om ”budgetutrymme” eller ”andrum”. Om du är arg har du åtminstone inte gett upp.

Det handlar om att fortsätta vilja ha förändring till det bättre, och om att inte passivt anförtro denna förändring till de politiker som du valde förra hösten.

Varför inte börja med kollektivtrafiken. En väldigt konkret fråga. Där politiken har ett reflexmässigt svar på innovativa lösningar. Leif Pagrotsky (S) presenterade ett förslag i maj, där en avgiftsfri kollektivtrafik i Stockholm skulle uppnås genom dels höjd landstingsskatt, dels arbetsgivaravgift, dels skatt på kommersiella lokalers hyra. Socialdemokraterna i landstinget gav honom kalla handen: ”Gratis kollektivtrafik skulle öka trycket på kollektivtrafiken ännu mer och därmed kräva fler investeringar som behöver finansieras.” Sedan förlorade de valet. 

Dagens ETC har gång på gång visat hur stor samhällsvinsten är om biljetter och kontroller försvinner, om verksamheten istället betalas uteslutande via skatt. Avgiftsfri kollektivtrafik – nolltaxa – skulle bli billigare för nästan alla som köper ett månadskort per månad i Stockholm, Göteborg eller Skåne. Mest fördelaktigt vore det för låg- och medelinkomsttagare. Allt som krävs är marginella höjningar av landstingsskatten: 1,88 kronor i Stockholm, 1,45 kronor i Västra Götaland, 1,45 kronor i Skåne. Det är en mer rättvis finansiering. Ju högre inkomst, desto mer bidrar du. Det är dessutom med största sannolikhet – sett till de städer som försökt, sett till uppskattningar som gjorts av SL – en lysande metod att öka kollektivt resande.

Fler som reser är ett problem, enligt Socialdemokraterna i Stockholm. För då krävs investeringar. Som måste finansieras. Hör de själva hur det låter? Politiken vrider ut och in på något odiskutabelt positivt. Förlorar sig själv i krona-för-krona-labyrinten.

Politiken behöver din hjälp. Kanske vågar den mer om tusentals, tiotusentals, hundratusentals medborgare pekar mot utgången. Jag hoppas att Dagens ETC kan göra skillnad här. Att redaktionen genom opinionsartiklar och nyhetsbevakning ska ge dig verktyg med vars hjälp du kan sätta press på politiken, knuffa den mot reformer.

Tänk om du som läser Dagens ETC bestämmer dig för att agera i en kampanj för avgiftsfri kollektivtrafik. Här hittar du en tabell där du fyller i uppgifter för ditt landsting som du enkelt googlar fram. Det tar några minuter, sedan har du en uträkning som visar dina lokala politiker – eller dina politikerkollegor – vad som är möjligt. Mejla dem tabellen med ditt nolltaxakrav. (Vi kan hjälpa dig med formuleringarna. Mejla mig!) Bjud in dina vänner att göra samma sak. Håll oss på Dagens ETC uppdaterade. Får du inget seriöst svar från politikerna, kan vi ställa frågorna istället. Det brukar bli ett annat tonläge när en dagstidning ringer.

Nu kräver vi gratis kollektivtrafik. I hela Sverige.

Tänk om vi lyckas.

Tänk om vi förändrar politiken så att den vill förändring.

Så räknar du fram din nolltaxa

Ladda ned tabellen här

• Du utgår från exemplet Göteborg, men lägger till lokala uppgifter. Allt hittar du via enkla googlingar.

• Börja med att fylla i biljettintäkter och skatteinkomster för landsting eller kommun/landsting (beroende på hur kollektivtrafiken finansieras där du bor).

• Sedan går du vidare med driftkostnader och skatt.

• Lägg till kostnaden för ett månadskort.

• Du behöver inte ändra bilkörning och bilkostnad, det är beräknat på nationellt snitt. Men lägg till vad det kostar att parkera lokalt. Det här gör du för att få en jämförelse som visar hur överlägsen kollektivtrafik är bilen.

• Du behöver heller inte ändra ökning av driftkostnader. 20 procent är en beräkning sett till att uppskattningar ger att nolltaxa leder till 20 procent ökad trafik.

• Tabellen är framtagen tillsammans med ekonomen Sten Ljunggren.