Hoppa till innehållet

Ledare

Somar Al Naher: När ska facket inse att reklam inte är journalistik?

Somar Al Naher

Dagens ETC.

Att fackförbund inte verkar kunna skilja på det journalistiska uppdraget och reklam är illa nog, att man dessutom sysslar med prispress på arbete är att skjuta sig själv i foten, skriver Somar Al Naher.
Det här är en ledare från Dagens ETC.
Ledarsidan är oberoende med röd och grön politisk färg.

Nu har det hänt igen. Ännu ett fackförbund har förväxlat journalistik med reklam.  Den här gången är det Lärarförbundet som lägger ner produktionen av sina egna medlemstidningar för att istället överlåta jobbet åt ett marknadsföringsföretag. Förra veckan blev det klart att Lärarförbundets tidningar ska göras av en byrå. Företaget som fått det nya uppdraget sysslar inte med granskande journalistik utan i första hand med glättiga kundtidningar som gör reklam för ”veckans vara” och vilken butik som har extrapris på tomater.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här .

JUST NU: Prova en vecka utan kostnad

Från

Lås upp alla låsta artiklar en hel vecka utan kostnad. Ingen bindningstid.

Läs digitalt i 3 mån

Från

Prova 3 månader digitalt till superpris. Ingen bindningstid.

Betala per år

Från

Spara upp till 1 109 kr med en årsprenumeration på Dagens ETC.

Detta ingår:

  • Tidning varje dag i veckan
  • Läs den digitalt när och var du vill
  • Läs låsta artiklar på ETC.se
  • Tillgång till arkivet på sajt och i app
  • Garanterat inga fossila annonser