Ledare. Andreas Gustavsson.

2021-04-29 03:00
Bild: TT. Shutterstock. Vattenfall.   Montage: Dagens ETC.
Puffetikett
Dagens ETC

Du betalar kalaset när Alex Schulman sprider Vattenfalls klimatnarkos

Vattenfall är ett statligt bolag. Vattenfall tillhör dig. Därför är det tyvärr du som finansierar att Vattenfall satsar miljoner på att prångla ut en klimatpassiviserande podd via köpta samarbeten med influencers.

Vill du fortsätta läsa?

Bli prenumerant på Dagens ETC!
Om du redan är det loggar du in här.

Betala per vecka

Från

39 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje vecka. Avsluta när du vill.

Betala per månad

Från

139 kr

Beställ här!

Din prenumeration på Dagens ETC förnyas varje månad. Avsluta när du vill.

Super soothing climate progress engineering tracks! Inför ett sådant ymnigt fallande snömos behöver du inte vara misstänksamt lagd för att ana djävulskap. Men det är vad energibolaget Vattenfall kallar sin nya podd. Den ska lugna dig som känner oro över klimatkrisen. Den ska göra det med en sövande röst som predikar hur förnybart snart löser alla problem. Lyssna själv.

”Förhoppningsvis kan vi bidra med både information och samtidigt skänka lite lugn och tillförsikt”, säger Paul Morel, brand strategist på Vattenfall.

Klimatnarkos.

Allt är bra, slappna av.

Ej okej, menar bland andra granskaren Greenwashing i Sverige.

Det här är inte första gången.

Vattenfall kan vara det energibolag som producerat tidernas mest absurda greenwashing. 2009 uppmärksammade man EU:s klimatmöte i Poznan, Polen, med att låta allmänheten underteckna ett ”klimatmanifest”. 244 388 personer skrev på. Det här firade Vattenfall med att gjuta lika många gula figurer i ”miljövänligt material” som man sedan körde runt med lastbil mellan Stockholm, Bryssel, Hamburg, Berlin och Warszawa.

Miljövänligt material?

Plast.

Under högtidliga former överlämnades också signaturerna till FN.

Det handlar om en konsekvent strategi.

Att genom reklam, pr och samarbeten framställa sig som grönare än vad man i själva verket är.

Vattenfall är inte direkt buskablygt när man sammanfattar sitt kommunikativt manipulativa 00-tal på hemsidan. Historieskrivningen är att produktionen ”plötsligt” – egentligen: på grund av uppköp och investeringar – bestod till hälften av fossilt och att bolagets utsläpp av koldioxid ökade till att bli större än hela Sveriges. Trovärdigheten behövde räddas.

”En stor del av marknadsföringen… hade till uppgift att skapa ett varumärke som upplevdes som pålitligt och ansvarsfullt trots de nya förhållandena”, konstaterar Vattenfall.

Som grönt.

Trots massiva fossila utsläpp.

Själva definitionen av systematisk greenwashing.

Vattenfall är inte världens värsta energiföretag. De stora jättarna som Exxon och BP är monster, både vad gäller utsläpp och att kombinera  grönt anslag med smutsig lobbyism och en låst plan att utvinna fossila fyndigheter till sista droppe.

Det är heller inte rättvist att påstå att Vattenfall inte skulle sträva mot omställning, för det gör man, tilltagande, av strikt affärsmässiga skäl och av försiktigt styrande impulser från politiken. Vattenfall har minskat utsläppen från 80-85 miljoner ton till 20-25.

Men samtidigt ska du ställa andra krav på Vattenfall än på säg, Lundin Energy (som i veckan bluffade med att man börjat utvinna ”klimatneutral” olja).

Varför?

Vattenfall är ett statligt bolag.

Vattenfall tillhör dig.

Varje investering blir din investering.

Så även när Vattenfall satsar miljoner på att prångla ut en klimatpassiviserande podd via Spotify och via betalda samarbeten med influencers.

Javisst, tungviktarna har anlitats.

Men smakar det så kostar det.

Alex Schulman hyllar Greta Thunberg för att vara ”en avgörande röst i den mest akuta frågan jorden någonsin stått inför”.

Alex Schulman säljer sig och sina 181 300 följare till Vattenfall.

 

Moraliskt kan vi väl kalla det… flexibelt?

Och nu är han rekryterad till Dagens Nyheter för att bjuda läsarna på ”berättelser om vår tid”. Lämpligt att parallellt sprida greenwashing mot betalning? Den karamellen måste chefredaktör Peter Wolodarski suga på. Kanske medan han frågar sig hur den  nya annonspolicyn som skulle bannlysa just greenwashing, ändå släpper in Vattenfall, som senast i helgen över ett uppslag bedyrade att ”all vår energi och våra resurser är att inriktade mot ett mål: att göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation”.

Inom en generation.

Budskapet upprepades när Vattenfalls vd Anna Borg talade på Joe Bidens klimatmöte.

 

Vad det betyder?

När jag försöker reda ut med bolagets presstjänst landar preciseringen någonstans mellan 2040 och 2050. Ish.

”Vi har inte satt något exakt årtal, men det är när barn som föds idag blir vuxna.”

Borg talar om Hybrit och fossilfritt stål.

Inte ett ord om kvarvarande kolkraft, om att man fortsätter tills tyska staten köper ut svenska staten.

Inte ett ord om att Vattenfall hellre sålde andra tyska kolkraftverk och dagbrott till tjeckiska EPH – med regeringens godkännande – än att ta ansvar för att avveckla produktionen och nolla växthusgaserna. (Det är så Vattenfall snabbt har minskat sina egna utsläpp, genom att överföra dem till andra aktörer.)

Inte ett ord om att Vattenfall försöker påverka medier att rapportera mer optimistiskt om klimatkrisen.

Borg målar grönt.

Borg företräder dig.

Det blir lika substanslöst som när bolaget definierar sitt syfte: Power climate smarter living. Bara ord. En dekorativ väggbonad, fula sprickor där bakom. Super soothing climate progress engineering tracks.

Alltid lurar det någon.

Vi svenskar betalar just nu för Vattenfalls kampanj att dupera oss – sina ägare – att inte bara bolaget utan även mänskligheten har allt under kontroll, bortsett från några fossila skavanker som snart ska vara borta.

Bara det är en form av bedrägeri.

Trolöshet mot huvudman?